Móda přepisuje věkové hranice. I mezi modelkami

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Že je modelka ve třiceti už za zenitem? Přehlídky slavných značek ukazují pravý opak - pro své kolekce zaměřené na střední věk si konečně vybírají odpovídající modelky. Šik padesátnice pak leckdy na mole vypadají líp než dvacítky. Navíc populace stárne a zamění velkých značek se tak pomalu mění.

Ma Jin-chung je ve svých 56 letech v Číně váženou a uznávanou modelkou

Ma Jin-chung je ve svých 56 letech v Číně váženou a uznávanou modelkou,zdroj: Profimedia.cz

Se svými blonďatými krátce zastřiženými vlasy a květinovém kostýmku se nese jako mladice jistým krokem. Šestapadesátiletá Ma Jin-chung bere svou roli modelky na módní přehlídce v Šanghaji velmi vážně.

Ma Jin-chung již předváděla módu pro Dolce & Gabbana a agentury si jí velmi váží. V Číně, kde populace stárne, se módní značky zaměřují na seniory, jichž neustále přibývá.

Ma Jin-chung je dobrým příkladem pro Číňanky zralého věku, které neváhají investovat do svého zevnějšku, především v čínské ekonomické metropoli, která se cítí být na módní špičce.

Žádná stará bába

"Vycházím z domova vždy dobře oblečená a nalíčená. Nechci vypadat jako stará bába," říká Ma Jin-chung o přestávce přehlídky místní módní značky Uooyaa, na níž se představují čínské i zahraniční modelky všeho věku.

"Nechávají si mě vždy na konec přehlídky, po mladých modelkách, protože mě to dobře zviditelňuje," vysvětluje.

Paní Ma získala svou první smlouvu před dvěma lety, když zaslala svou fotografii jedné agentuře. Udržuje se fit gymnastikou, každodenními dechovými cvičeními a každé tři týdny chodí ke kadeřníkovi.

"Udržuju se ve formě, a to mi umožňuje pokračovat v práci modelky. V módě nejsou věkové hranice, s trochou štěstí budu mít pořád co dělat," říká.

Poptávka po seniorech roste

Starší modely, které dříve vyhledávaly pojišťovací společnosti nebo domovy důchodců, jsou nyní žádány i pro mnohem lukrativnější účely.

"Trh s modely seniory není v Číně veliký, ale roste," konstatuje Michelle Čch'-en, agentka jedné z největších agentur ve městě ESEE Model Management.

Do roku 2050 bude každému třetímu Číňanovi, což je 487 milionů obyvatel, více než šedesát let. Spotřeba seniorů tak v nadcházejících letech silně vzroste.

To je zvláště případ Číňanek, které by podle tradice měly zůstávat doma a starat se o vnoučata. Nyní se na ně zaměřuje dynamický obchod: konfekce, doplňky, kosmetika, cestování.

V konfuciánské kultuře, kde je starým lidem tradičně prokazována úcta, nyní nabývají důchodci aktivního a mladistvého image, říká dvaapadesátiletý manekýn Liou Wej. Dráhu manekýna zahájil před dvěma roky. Kromě toho má dvě firmy kotované na burze. V reklamě má zcela přirozeně rysy úspěšného podnikatele. "Mladí kluci jsou možná hezčí, ale nikdy nemohou vypadat jako zralý muž," zdůrazňuje.

Tagy: Čína zahraničí Šanghaj móda a oděvní průmysl

Zdroje: ČTK,AFP