Loď řídil jako ferrari, řekl o kapitánovi důstojník Concordie
18. 1. 2012 – 15:25 | Zpravodajství | Danica Klein
Kapitán výletní lodi Costa Concordia, jehož manévr údajně vedl k jejímu ztroskotání a způsobil smrt nejméně 11 lidí, řídil skoro 300 metrů dlouhé plavidlo tak, jako kdyby to bylo na silnici Ferrari. Italskému listu La Repubblica to řekl jeden z důstojníků na palubě. Po páteční havárii zůstává nezvěstných 24 lidí z Německa, Itálie a dalších zemí. Mezi pohřešovanými je mimo jiné i pětileté italské děvčátko a její otec.
"Kdybych to měl k něčemu přirovnat, měli jsme dojem, že s lodí manévruje, jako kdyby na silnici řídil autobus jako Ferrari," řekl podle webu telegraph.co.uk důstojník Martino Pellegrino italskému deníku. Kapitán byl prý "autoritářský", "neústupný", pokud jde o způsob, jakým velel Concordii během cest po Středomoří, a nebylo s ním možné hovořit.
Schettino kvůli páteční havárii čelí obvinění z několikanásobného zabití a opuštění plavidla a hrozí mu až 15 let vězení. V noci na dnešek byl převezen do svého domu u města Sorrento jižně od Neapole, kde má být v domácím vězení, než s ním začne soud.
Čtěte také: Vrak Concordie se pohnul, pátrání bylo opět přerušeno
Podle nepotvrzených zpráv kapitán před měsícem trval na vyplutí z francouzského přístavu Marseille navzdory silnému větru, přestože někteří spolupracovníci s tím nesouhlasili. Vůči Schettinovi měl prý vždy výhrady bývalý kapitán Costy a jeho někdejší nadřízený Mario Palombo: "Je pravda, že to byl můj zástupce, moc ale přeháněl. Byl to janek."
Z přepisu rozhovoru Schettina s velitelem pobřežní stráže Gregoriem De Falkem vyplývá, že Schettino odmítal uposlechnout rozkaz, aby opustil záchranný člun a vrátil se na palubu koordinovat evakuaci.
Fanfarón a furiant
Podle předního italského deníku La Stampa oba námořníci původem z Kampánie u Neapole představují "dvě duše Itálie". Na jedné straně je "fanfarón a furiant", který zaplnil místo "průšviháře" uvolněné odchodem kontroverzního italského premiéra Silvia Berlusconiho.
Na druhé straně pak stojí velitel pobřežní stráže, "správňák" s bílou bradkou, jenž hraje zásadní roli pro to, aby byla smyta skvrna na cti, kterou italskému národu způsobily okolnosti kolem neštěstí, píše italský deník.
Kapitán obvinění v souvislosti s neštěstím Concordie odmítá. Mimo jiné tvrdí, že skalisko, do něhož loď narazila, nebylo zanesené v námořních mapách. Zastávají se ho i někteří spolupracovníci. Podle dalšího důstojníka z Costy Michela Miccia dvaapadesátiletý Schettino u přepravní společnosti Costa Cruises udělal "vynikající kariéru".