Kupování reportáží politiky: Nezákonná praxe v Ústí skončila. Aspoň na papíře

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Ústecké politiky z vládnoucího hnutí UFO (Ústecké fórum občanů) dohnal zákon. Nezákonná praxe, kdy si z veřejných peněz hradili televizní reportáže na svou podporu, skončila. Poté, co na kauzu upozornil HlídacíPes.org a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání počínání politiků označila za nezákonné, došlo ke změně smlouvy o povinné autorizaci televizních reportáží. HlídacíPes.org to teď zjistil z veřejně dostupného registru smluv.

Záběr z reportáže

Záběr z reportáže,zdroj: Hlídací Pes

Ústečtí komunální politici pod vedením primátorky Věry Nechybové si léta z veřejných peněz platí propagaci v regionálních televizích. Dokonce si nechávali reportáže posílat k autorizaci a sami určovali, jaká témata se v Regionální televizi Ústecka objeví a kteří politici v nich vystoupí.

A jak na jaře upozornil HlídacíPes.org, tato praxe nahrávala především jim samotným. V reportážích se objevovali výhradně politici spojení s vládnoucím hnutím UFO a výhradně v pozitivním světle.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v červnu jasně řekla, že tím porušují zákon. Televizi dala 30 dní na nápravu – a jak teď HlídacíPes.org zjistil z registru smluv, smlouva byla skutečně dodatkem změněna.

RRTV: Porušujete zákon 

Jako problematické Rada označila následující ujednání: "Natočení a odvysílání reportáží se uskuteční dle potřeb objednavatele, a to po písemné autorizaci reportáže objednatelem. Propagátor zpracuje a zašle reportáž, nejpozději do 2 pracovních dnů od natočení reportáže, zástupci objednatele k autorizaci." 

V praxi to znamenalo, že kancelář primátorky Nechybové přímo určovala témata, na kterých má televize pracovat.

Rada televizi upozornila, že je povinna provozovat vysílání vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost a nést odpovědnost za obsah vysílání. "Porušení se provozovatel dopustil tím, že do vysílání programu regionální televize Ústecko zařazuje zpravodajské reportáže, nad nimiž nemá redakční kontrolu, jelikož jejich autorizaci pro vysílání vykonává subjekt, který si jejich odvysílání na základě smluvního ujednání platí se záměrem vlastní propagace,“ uvádí se ve stanovisku vysílací rady z 5. června.

Dodatek ke smlouvě pak říká: "uzavírají níže uvedeného dne, měsíce a roku tento dodatek č. 1 smlouvy o propagaci takto: 'V článku II. odst. 3 se druhá věta vypouští bez náhrady. Ostatní ujednání smlouvy zůstávají nedotčena." 

Město si podle smlouvy o propagaci objednalo na letošní rok 45 reportáží, po pěti každý měsíc od ledna do září – tedy do komunálních voleb.

Loni za celý rok televize podle předchozí smlouvy dodala reportáží 36. A zatímco vloni město Regionální televizi platilo měsíčně pět tisíc korun, letos se měsíční sazba zvýšila už na deset tisíc. Za svou propagaci tak letos Ústí nad Labem zaplatí 90 tisíc korun.

Jen vyvolení 

Nezákonná praxe v Ústí nad Labem trvala minimálně od roku 2015, kdy město smlouvu se společností Provizi, která televizi provozuje, uzavřelo.

V reportážích se objevovali výhradně politici, kteří patří k vládnoucí koalici hnutí Ústeckého fóra občanů (UFO) a komunistů. Tedy sestava, která kopíruje obsazení městské rady, kde má UFO čtyři křesla a komunisté jedno.

HlídacíPes.org prošel odvysílané reportáže za únor a březen s tímto výsledkem: v deseti reportážích, v nichž se nějaký politik objevil, vystoupila třikrát primátorka Věra Nechybová (UFO), třikrát náměstek Jiří Madar (UFO), třikrát náměstek Pavel Dufek (UFO), jednou radní Lukáš Konečný (UFO) a jednou zastupitel Pavel Vodseďálek (KSČM). Jiní politici do reportáží neměli přístup.

Z 37 ústeckých zastupitelů se ve sledovaném období v regionální televizi, která je placena z veřejných peněz, objevilo pět jmen. Až na jednu výjimku komunisty Vodseďálka šlo vždy o členy UFO, kteří jsou členy městské rady.

Spojení novinářů a politiky

Ústí nad Labem ale není jediný případ, kde je lokální politika úzce spojena s mediálními projekty, které se vydávají za nezávislé zpravodajství.

Ještě dál došli majitelé a provozovatelé sítě Regionálních televizí v Litoměřicích. Tam novináři přímo kandidují v nadcházejících komunálních volbách. A jak ukazuje volební leták hnutí Severočeši.cz, dokonce jsou na něm vyobrazeni přímo s kamerami v rukou.

Pro úplné zobrazení rozklikněte

Jde o majitele sítě regionálních médií Litomericko24.cz Jana Dostála (v horní řadě) a ředitele Regionální televize Romana Munčinského (v levém sloupci). Právě on je podepsán pod spornou smlouvou s ústeckým magistrátem.

Robert Malecký pro Ústav nezávislé žurnalistiky

Tagy: Česko domácí Ústí nad Labem komunální politika média a internet

Zdroje: Hlídací Pes