Konvičku možná pohřbí kapsle a automaty

VIDEO MAGAZÍN - Magazín autor: Lukáš Strašík

Kdo nedá dopustit na kávičku připravenou v moka konvičce, ten si možná bude muset brzy nechat na svou dobrotu zajít chuť a smířit se s kapslemi nebo espressem z automatu. Italská firma Bialetti na tom totiž není nejlépe a "bialetce" hrozí, že skončí v muzeu.

I popel Renata Bialettiho byl na základě jeho poslední vůle pohřben v proslulé moka konvičce

I popel Renata Bialettiho byl na základě jeho poslední vůle pohřben v proslulé moka konvičce,zdroj: Profimedia.cz

Bialetti je synonymem výrobku, který byl po celá desetiletí jedním ze symbolů Itálie: hliníkové moka konvičky. Vynalezl ji v roce 1933 jistý Alfonso Bialetti, majitel slévárny hliníku v severoitalské vesnici Crusinallo západně od Lago Maggiore. Otcovu firmu po druhé světové válce převzal Renato Bialetti, proslavil ji a vymyslel i známé logo – svou karikaturu muže s knírkem.

Konvička nazvaná Moka Express funguje na jednoduchém principu: Spodní nádoba se naplní vodou, kterou horká pára protlačí přes sítko s kávou. "Bialetka" se proslavila reklamou ještě v době černobílé televize a stala se neodmyslitelnou součástí každé italské domácnosti. Prodalo se jí na 300 milionů kusů. Ale ani to jí dnes není mnoho platné – stejně jako fakt, že jde také o umělecký kousek navržený ve stylu art deco, který je od roku 2003 vystaven v newyorském Muzeu moderního umění

Akcionáři společnosti na vlastní kůži poznali, že ani slavná značka není zárukou úspěchu. Firma Bialetti v roce 2007 vstupovala na burzu s cenou akcie kolem 2,50 eura; ta nyní klesla na 34 centů a z počáteční hodnoty 187 milionů eur je dnes pouhých 37 milionů.

Značka byla přitom natolik proslulá, že do ní investovaly i známé osobnosti jako Diego Della Valle (šéf luxusních značek Tod's a Hogan) nebo bývalý prezident Ferrari Luca di Montezemolo. Dnes jim z toho pomalu zbyly jen oči pro pláč.

Kdo vlastně může za nejistou budoucnost firmy a kdo postupně vytlačuje slavnou konvičku z trhu? Jsou to především přístroje na kávové kapsle, předtím to byly plně automatické kávovary. Všechny tyhle krámy jsou sice mnohonásobně dražší (a ošklivější) než moka konvička, ale je mnohem snazší v nich připravit kvalitní kávu. A kdo si na tyto mašiny zvykne, ten vnímá konvičku vlastně už jen jako nouzové řešení.

Pohřeb v bialetce - anebo pohřeb bialetky?

Rodina Bialetti značku prodala už v roce 1983. Ta se stala součástí malé firmy vyrábějící hrnce, pánve a kuchyňské přístroje. Jméno Bialetti se mělo stát slavným názvem celého podniku a jeho téměř dvou stovek obchodů. Jenže pánve nabízí dnes už kdejaký prodejce nábytku a konvička se postupně stává spíše roztomilým historickým artefaktem. A přitom se stále nabízí v devíti velikostech a v mnoha různých variantách a barvách: třeba s italskou trikolorou nebo s hnědými skvrnami připomínajícími stračenu.

Zdá se, že s pánvemi a moka konvičkami už se firmě nepodaří zajistit růst a nemůže ani počítat s velkými zisky. Renato Bialetti, který zemřel v únoru 2016 v 93 letech, se tedy možná obrací v hrobě. I když mu to asi přece jen činí trochu potíže. Pozůstalí totiž splnili jeho nanejvýš originální poslední přání a uložili jeho popel do velké moka konvičky. Vlastně spíš konvice – dalo by se z ní připravit 24 šálků kávy.

Tagy: ekonomika Itálie zahraničí káva kulinářství a gastronomie

Zdroje: vlastní,Focus