Exprimátor Bém a pikantérie hříšného města pražského
Pražský exprimátor Tomáš Hudeček připravil Prahu o miliardy, říká jeho předchůdce Pavel Bém. Co si myslí o svých dalších nástupcích včetně Adriany Krnáčové a co prozradil k tunelu Blanka či kauze Opencard?
Jak hodnotíte Adrianu Krnáčovou jako primátorku?
Adriana Krnáčová je první ženou-primátorkou Prahy a je těžké ji tedy v historii srovnávat. Má navíc slušně prořízlá ústa, takže se více mluví o tom, co řekla, než o tom, co udělala. Každopádně lidsky se chová daleko prozíravěji než před ní pan Hudeček. Na objektivní hodnocení je příliš brzy, dejme jí šanci ukázat, co umí.
Přesto se obávám, že má dva základní hendikepy: Za prvé, Prahu nezná a na její poznávání v průběhu primátorské funkce je přeci jenom trochu pozdě. Je to s velkou pravděpodobností světový unikát, aby mělo hlavní město státu starostu, který je vůbec nezná a nemá k němu žádný výrazný vztah.
Druhým hendikepem je skutečnost, že po svých předchůdcích paní Adriana zdědila město v naprostém organizačním a ekonomickém chaosu. A teď nemám vůbec na mysli "Bémovo dědictví", nýbrž "Hudečkovo a Svobodovo podivné dědictví". To Bémovo totiž bylo, možná pro někoho překvapivě, fakticky a prokazatelně úspěšné: stabilizovaný rozpočet v černých číslech; splacené miliardové dluhy; fungující manažerská a organizační struktura, která prošla čtyřletým procesem organizačních a personálních auditů, a ty přinesly obrovské každoroční úspory (až ve výši dvou miliard korun); Dopravní podnik a Pražské služby hospodařící s přebytkem; nejvyšší investiční tempo od konce druhé světové války – 40 procent rozpočtu šlo na investiční infrastrukturní stavby v celkovém objemu 20 miliard ročně (oproti dnešním šesti miliardám?).
A co jste myslel tím "podivným Hudečkovým a Svobodovým dědictvím"?
Nové dluhy ve výši přes 10 miliard; totální investiční a rozvojový rozvrat (nepostavila se jediná významná stavba, žádná se nezahájila, a dokonce se ani jedna za celé čtyři roky projektově nepřipravila); nejvýznamnější investiční projekt (tunel Blanka) se dokonce zastavil, aby nakonec jeho zprovoznění nabralo čtyřleté manko (čtyřleté zpoždění za čtyři roky to je opravdu výkon hodný "mistra"…); napůl organizačně rozvrácené a ekonomicky zdevastované městské firmy (Dopravní podnik se čtyřmi šéfy ve 4 letech a gigantickými dluhy, Pražské služby…); či katastrofální zásah pana Hudečka do územního plánování, který zastavil rozumný rozvoj města a paradoxně nahrál nekontrolovaným developerským excesům…
Co jsou hlavní problémy, které bude muset primátorka Krnáčová řešit?
Dluhy. Rozpočet. Obrovský nárůst mandatorních výdajů na úkor drastického omezení investic (všechno prostě projíme). Zastavení investičního tempa. Nulovou projektovou připravenost. Politiku – v koalici má naprosto nesourodé politické celky. Nespokojenost svého šéfa (A. Babiše)…
Co se jí podle vás povedlo, a co naopak ne?
Povedlo se jí několik výrazných výroků. To myslím poněkud ironicky. K její cti je třeba říci, že se ani zdaleka nechová tak populisticky a pokrytecky jako se choval její předchůdce, pan Hudeček.
A co říkáte jejímu postoji k tunelu Blanka? Kdo je podle vás odpovědný za "mokré" kabely?
Nápad s "parlamentní vyšetřovací komisí" je tragikomický. Parlamentní komise nikdy nic nevyšetřily. Ani nemohly. A také ničemu rozumnému nepomohly. Spíše nadělaly více škody než užitku. Stejné to bude s Blankou.
Za špatné kabely nemůže nést odpovědnost nikdo jiný než ten, kdo je tam nainstaloval. Tedy ČKD. Za nulový dozor investora na stavbě nemůže zase nést odpovědnost nikdo jiný než město Praha a primátor (Svoboda a Hudeček, za kterých projekt technologického vybavování tunelu probíhal). Samozřejmě také společnost IDS, která byla pro technický dozor investorských práv kontrahována.
Jak vnímáte svou osobní odpovědnost za současné problémy Blanky?
Za současné problémy Blanky nemohu nést odpovědnost já. 4,5 roku nejsem primátorem ani zastupitelem Prahy a nemohu se tedy podílet ani na řídící, ani na kontrolní práci při výstavbě tohoto unikátního a zcela mimořádného díla. V listopadu 2010 při ukončení mého mandátu bylo dokončeno 85 procent stavební části díla a proinvestováno (zaplaceno Metrostavu) 18,5 miliardy. Nebyla ani v nejmenším překročena stanovená cena díla. Realistický termín spuštění provozu byl červen 2012 (zhruba půlroční zpoždění oproti stanovenému času a Praha si na Blanku nemusela půjčit jedinou korunu, vše platila z vlastního rozpočtu z ušetřených finančních prostředků).
A to poté, co se dokázala vyrovnat v letech 2002–2006 s povodňovými škodami ve výši téměř 30 miliard korun a následně, co dokázala splatit historické dluhy města, které byly způsobeny předchozími politickými generacemi ve výši dalších 34 miliard.
Asi tedy chápete, že skutečnost, že Blanka ani čtvrtý rok po plánovaném termínu nejezdí, že v ní jsou údajně "mokré kabely", že se neuvěřitelným způsobem prodražila, že dnes nikdo nevidí konce "tunelu", je výsledkem politické nezodpovědnosti, manažerského diletantismu a lidského alibismu především pana Hudečka. Škody jsou nedozírné. A dají se poměrně snadno spočítat. Již dnes je odhaduji na řád několika miliard korun (zastavení stavby, nevýhodná arbitráž, sankční náklady za pozdní platby, cena inflace stavebních prací, náklady pro právníky, posudky, arbitráž…)
Jak nyní vnímáte problémy okolo Blanky?
Toto nesmírně složité (největší a stavebně technologicky nejsložitější dílo v současné EU v intravilánu města) stavební dílo 4,5 roku nikdo neřídí a také nikdo nekontroluje. Za mého působení byl nastaven trojstupňový systém kontroly, který se dokonale po roce 2010 rozpadl. Tyto skutečnosti vám jistě potvrdí stavebníci. „Dohledávají“ se faktury, nikdo neví, co se kdy postavilo a za kolik. Město totálně selhalo v činnosti stavebního dozoru. U tak velké stavby je to skutečnost neomluvitelná. Pan Hudeček tak ve skutečnosti "okradl" Prahu o miliardy.
"Mokré kabely" jsou obtížně uvěřitelná výmluva. V každém tunelu na světě je voda (spodní voda i ta, která se vysráží). Všechny technologie musí být voděodolné. Jistě, vždy se může jednotlivá součástka časem poškodit. Ale ta se potom vymění. A nemůže to znamenat ani stamiliony navíc, ani časové zpoždění. Jak to, že už dávno paní Krnáčová nepodala trestní oznámení na ČKD za dodání špatné technologie?
Jak hodnotíte kontrolu investora, která na Blance probíhá? Je podle vás dostatečná?
Kontrola investora (Prahy) na stavbě v letech 2011–2015 byla nulová. Opět, jak to, že už dávno není podáno trestní oznámení na technický dozor investora a nepoužívají se standardní nástroje obchodního a trestního práva? A namísto toho se vymýšlí takové nesmysly a hlouposti jako jsou "parlamentní vyšetřovací komise"? Které z podstaty nemohou nic vyšetřit. A jejichž jediným smyslem je vytvářet jednu mediální bublinu za druhou a dokončení díla tak principiálně škodit…
Myslíte, že byly na počátku nastaveny správně smlouvy na dozor investora?
Smlouvy podle evropských stavebních norem (FIDIC) a otevřeného výběrového řízení byly nastaveny zcela jasně a správně. Do konce roku 2010 měla být dokončena stavební část díla (Metrostav), předána na základě předávacího protokolu technologům (ČKD) a ti měli za 12 měsíců dílo vybavit technologiemi a spustit do zkušebního provozu. Stejným způsobem postupujete, když stavíte dům. Nejdříve postavíte hrubou stavbu a pak teprve přijdou na řadu obkladači, truhláři či elektrikáři. A že by to někde činilo problém? Nejedná se tedy o nic jiného, než o další snahu zbavit se odpovědnosti dnes již zcela hloupou a po čtyřech letech trapnou alibistickou výmluvou současného i minulého vedení Prahy. Za všechno přeci může Bém. Akorát ti Hudečkové, Svobodové či Vávrové jsou "svatí", třetí probuzení po Buddhovi a Ježíši Kristu. Věřit takové pitomosti může pouze hlupák.
Kdo za všechno může?
Za "mokré kabely" může ČKD a jeho kroky (včetně) mediálních jsou zcela zločinné. Za absolutní chaos na stavbě může Hudeček, TOP 09 a dnes už bohužel i paní Krnáčová.
Co říkáte k Opencard a návratu tištěných kuponů?
Jak slyšíme z tisku: návrat papírových tramvajenek je nesmysl a jedinou možností je pokračovat v projektu elektronické karty. A vůbec to neznamená, že to musí být se společností Haguess či EMS. Podle platných smluv je možné nejenom otevřeně soutěžit o provoz kartového centra, ale je také možné zakázku přidělit nejnižší nabídce. A tu může podat úplně jiný subjekt. Problém spočívá v tom, že nikdo seriózně s firmou nejedná, akorát si vyměňují ostrá prohlášení přes média. A tak se projekt řídit nedá. Touto "taktikou" bychom v Praze v minulosti nepostavili ani mateřskou školku, natož nové stanice metra, tunel Mrázovka, tramvajovou trať na Barrandov či jiné miliardové stavby.
Adriana Krnáčová veřejně použila slovo "debilové" a na Radě HMP prý mluví velmi vulgárně... Co si o tom myslíte?
To vůbec neřeším. Považuji to za folklór.
A o Matěji Stropnickém řekla, že je patrně špatně vychovaný...
Od hodnocení výchovy jsou tady rodiče, učitelé a možná Bůh. Nejsem ani jedno z toho. Každopádně se mi zdá, že Matěj Stropnický je svojí osobností svérázný originál. Důležité je, co dělá. S jeho názory na územní plánování z 80 procent nesouhlasím.
Myslíte si, že vydrží koalice na magistrátu?
Ne.
Co si myslíte o tom, jak se Adriana Krnáčová vyjadřovala ke svým odměnám na ministerstvu? Je transparentní?
Její odměny na Ministerstvu vnitra mě překvapily. Pokud je to pravda, pak je to skutečně síla. To kdyby se stalo za mé primátorské éry, druhý den by na Mariánském náměstí stála opozice s transparenty: ůDěkujeme, odejděte". Média by na mně nenechala kůži suchou. Ale co, časy se mění…
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,260 | 25,380 |
USD | 24,040 | 24,220 |