Dopravní piloti nemají kvůli pandemii nalétáno, hrozí neštěstí kvůli chybám
Létání není jako jízda na kole – po dlouhé pauze se prostě zapomíná. Kvůli pandemii piloti dopravních letadel přitom často nelétají několik měsíců. Vycházejí ze cviku a dělají nebezpečné chyby.
Letecká doprava prochází kvůli pandemii covidu nejtěžší krizí vůbec. Poptávka po letenkách za loňský rok celosvětově klesla o dvě třetiny. Tisíce letadel a desetitisíce pilotů zůstávají na zemi, někdy i několik měsíců, posádky skončily na dovolené, na kurzarbeitu nebo dostaly rovnou padáka. Do vzduchu se na celém světě dostane – a to ještě jen občas – méně než polovina pilotů. Obávají se přitom nejen ztráty zaměstnání, ale kvůli nedostatku nalétaných hodin v jejich řadách narůstá nejistota, stres - a z toho pramenící chyby, píše německý týdeník Der Spiegel.
V databázi ASRS (Aviation Safety Reporting System) jsou anonymní hlášení především amerických pilotů, kteří si například stěžují, že letěli v nižší letové hladině, než měli, nebo že zapomněli zapnout odmrazování venkovních senzorů. Jedna posádka vzlétla dřív, než vůbec obdržela povolení ke startu, jiná naopak dosedla dřív, než obdržela povolení k přistání. Incidenty se množí; sice se zatím obešly bez následků, mohlo ale dojít k fatálním haváriím.
Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) uvádí, že podíl chybných přistávacích manévrů (příliš vysoko, příliš rychle, příliš pomalu…) se od začátku pandemie ve srovnání s předchozími měsíci zdvojnásobil. A přistání je, jak známo, nejrizikovější fází letu.
Pomoci mohou nové výcvikové programy
Podle mezinárodních předpisů by profesionální piloti vedle dalšího výcviku měli během předchozích devadesáti dnů provést alespoň tři starty a tři přistání – v letadle, nebo alespoň v simulátoru. Pokud nemají toto penzum splněné, ztrácejí oprávnění přepravovat cestující. Kvůli pandemii ovšem nebylo možné toto pravidlo dodržet, protože se létá příliš málo a míst ve firemních simulátorech je nedostatek. Mnohé aerolinky jsou kromě toho odkázané na výcviková centra v jiných zemích, kam se ale kvůli karanténním opatřením zkrátka nedostanou. Úřady proto musely bezpečnostní standardy zmírnit a licence mnoha pilotů byly paušálně prodlouženy o několik měsíců – bez ohledu na to, zda mají nalétáno.
Jaká nebezpečí z toho plynou, se ukázalo loni v září v Indonésii při letu nízkonákladové společnosti Lion Air. Jeden z pilotů nenalétal za uplynulého čtvrt roku ani tři hodiny, druhý nelétal dokonce od února. Piloti nezvládli silný vítr na cílovém letišti Medan na Sumatře a při přistávání sjeli z dráhy. Nikdo nebyl zraněn, ale výsledky vyšetřování jednoznačně potvrdily, že nedostatek nalétaných hodin je bezpečnostním rizikem a že se společnost Lion Air nijak nesnažila zajistit personálu náhradní výcvik.
Větší letecké společnosti připravují nové výcvikové programy, aby piloti mohli trénovat všechny složité procesy nejrůznějších fází letu alespoň doma na počítači. Chystají i speciální simulační výcviky, aby ani několikaměsíční výpadky neohrožovaly kvalitu a bezpečnost leteckého provozu.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,110 | 25,190 |
USD | 24,020 | 24,140 |