Do plavek už nezhubneme, tak proč věříme bludům?

MAGAZÍN - Magazín autor: Tereza Meravá

Stejně jako každý rok se i letos na začátku léta se vyrojily na internetu nabídky zázračného zhubnutí. I letos sází na emoce – konkrétně na nelibost, která nevyhnutelně přijde, pokud jsme celý rok na životosprávu kašlali a najednou s překvapením zjišťujeme, že je opět vedro a odhalujícímu oděvu se nevyhneme. Většina lidí dokonce alespoň podvědomě tuší, že reklama lže. Proč tedy mají tyto firmy stále dostatek zákazníků?

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Odpověď na otázku, proč lidé stále dokola "skáčou" na lákavé, ale nemožné sliby, se skrývá hned v několika manipulativních technikách, které tyto inzeráty využívají. První z nich je skutečnost, že příběh, který bývá nedílnou součástí tohoto druhu reklam, je psán hodně podobným stylem jako horoskopy. Tedy využívá co nejvíce obecně platných charakteristik žen nespokojených se svojí váhou (což je většina), ale takovým stylem, aby si čtenářka řekla: Vždyť to je přesně stejný příběh, jako prožívám já.

Podobnému jevu se říká Forerův efekt – jeho vynálezce Bertrand Forer provedl experiment, kdy nechal studenty vyplnit složité testy a následně jim předložil analýzu jejich osobnosti, která měla být šita na míru. Ve skutečnosti dostali všichni studenti popis stejný (jen šikovně napsaný, využívající univerzálně platných charakteristik atd.), přesto ho označili jako vysoce trefný. Podobný postup byl pak mnohokrát zopakován se stejným efektem.

Kouzelné řešení klasické situace

Reklama v časopise nebo na internetu dokonce ani nemůže tvrdit, že je pro nás personalizována, využívá jen šikovně napsaný příběh, a přesto se v něm mnoho žen "poznává". Typicky jde o ženu, která bývala štíhlá (ano, drtivá většina žen bývala dříve minimálně štíhlejší), nyní má ale nadváhu (nadváhu má více než polovina žen v Evropě a z těch, které se se zájmem začtou do tohoto inzerátu, to bude každá).

Hrdince našeho příběhu se to stalo plíživě a po porodu (jak "netypický" scénář). Manželovi to nebylo po chuti (většině manželů není po chuti, když jejich žena ztloustne). Jejich milostný život už nebyl takový jako před patnácti lety. (Skoro žádný milostný život už není takový, jako před patnácti lety.) V jejich manželství se vyskytly hádky. (Ve skoro každém manželství existují hádky.)

Naštěstí ovšem přichází kouzelná pilulka, která kilogramy rozpouští. Efekt je poté umocněn pohádkovým šťastným koncem (svatba, zasnoubení, pohádková dovolená po letech atd.). Žena, která se nechá příběhem ovlivnit, může i tušit, že to opět nebude fungovat; ale cena není taková, aby si nemohla dovolit to zkusit – a navíc nezaplatí přece jen za pilulky, ale za možný nový život.

Pokud nezhubnete, vrátíme peníze

Dalším velkým lákadlem bývá "garance vrácení peněz, pokud nezhubnete". Tato skutečnost má samozřejmě silný psychologický efekt – nic přece neriskuji. Funguje několika různými způsoby. Buď prostě zjistíte, že jste ve spěchu přehlédli, že firma neuvádí žádné kontaktní údaje. Nebo tyto kontaktní údaje nefungují (mail se vrací, společnost neexistuje, telefon nezvoní, papírový reklamační formulář odešlete do neznáma a za dva týdny se vám vrátí, nebo nevrátí, ale nikdo nereaguje).

Většinu zákazníků prostě nenapadne toto ověřovat dopředu. Kvůli dvěma tisícovkám se většina lidí soudit nebude, když navíc není jasné, s kým. Některé firmy (menšina) dokonce obzvláště úporným stěžovatelům peníze opravdu vrátí. Stále se najde naprostá většina těch, kteří tak úporní nebudou.

Dalším chytákem bývá, že v obchodních podmínkách stojí, že musíte balení vrátit nenačaté. I když je taková obchodní praktika klamavá, firmy většinou udávají sídlo v zahraničí a pro české úřady jsou stejně nedohnatelné, jako pro podvedené zákazníky.

Kupte hned za polovinu ceny

Doplňujícími psychologickými pobídkami ke koupi bývají garance odborníkem a výhodná sleva, která do hodiny vyprší. Garantem je takřka vždy neexistující lékař. Když si jeho fotografii prověříte vyhledáváním obrázků, najdete ji většinou i jinde, protože fotka pochází z fotobanky. Někdy také mění domnělý lékař v různých inzerátech se stejnou fotografií jména, nebo naopak jméno stejného neexistujícího lékaře má pokaždé jinou fotografii. Vyzrát na časovač, který odpočítává, je snadné – zkuste se na něj podívat zase zítra.

Poslední dobou se tyto inzeráty přestěhovaly z tištěných médií i na sociální sítě – a tam jsou pochopitelně opatřeny desítkami komentářů z falešných profilů. Poznáte je poměrně snadno – podle mizerné češtiny, chybějících přátel, nevěrohodné fotografie či nedávno vzniklého profilu. 

Tagy: klamavá reklama zdraví a životní styl média a internet reklama a propagace stravování a diety

Zdroje: vlastní