Do Paříže se po sto letech vrací móda pestrobarevných koktejlů
Francie je po celém světě známá svými víny a zejména šampaňským, do Paříže se ale v posledních letech vrací i trend, který město na Seině poprvé uchvátil před 100 lety - koktejly. V Paříži roste počet podniků, které hledají originální způsoby míchání alkoholu a dalších přísad do pestrobarevných nápojů. Své klienty mají i bary nabízející biodynamické nápoje, drinky namíchané podle astrologie, zážitkové bary nebo výhradně nealkoholické podniky.
„Francie zažívá renesanci koktejlů,“ napsal šéfredaktor specializovaného časopisu Shake Well Christophe Bouyssié. „V letech 1920 až 1930 bylo v Paříži na 150 koktejlových barů hodných tohoto názvu, protože mnoho amerických barmanů opustilo svou vlast kvůli prohibici,“ připomíná historické okolnosti Bouyssié.
Zatímco před 15 lety byly v Paříži míchané nápoje výsadou několika málo podniků, teď už jsou zase v módě. Přispělo k tomu zlepšení kvality alkoholu a také inovace. Koktejly teď nelákají jen turisty z anglosaského prostředí, ale i určitou část francouzské společnosti. „Kosmopolité, kteří pracovali v zahraničí, manažeři, bezdětní a ti, kteří mají dostatek času i peněz,“ vyjmenovává konzumenty Bouyssié.
Do pařížského baru Hemingway chodí zejména Američané, kteří vyhledávají klasické koktejly. Na odlišnou klientelu cílí Romain de Courcy, který míchá drinky v Ritz Baru a snaží se najít „francouzský“ recept, který by se vyznačoval „jistou zdrženlivostí, jemností, precizností a elegancí, jako v jiných luxusních profesích, ve vinařství, módě nebo gastronomii“. Jeho biodynamický nápojový lístek spojuje hvězdná znamení s ovocem, květinami, kořeny a listy.
„V souladu s ročním obdobím obsahuje menu představené v říjnu jen málo alkoholu nebo vůbec žádný. Koktejly jsou založeny na jediné ingredienci, jako je hruška nebo petitgrain (destilát z citrusových listů). Polovina nabídky je lehčí než sklenka vína,“ říká de Courcy. Koktejl tam vyjde na 35 eur (860 korun) a de Courcy cenu hájí s tím, že víno, které má jen za hroznový džus, může stát i 10 000 eur (247 000 korun).
Matthias Giroud, který se proslavil v oblasti „No Low“ (málo nebo žádný alkohol), spojil své síly s cukrářem Bryanem Espositem. V pop-up podnicích v obchodních domech Printemps nabízí koktejlové párování s pěti klasickými francouzskými dorty, které stojí kolem 20 eur (asi 500 korun).
„Pracujeme se základními surovinami, abychom koncentrovali chutě bez použití velkého množství cukru nebo chemikálií,“ řekl agentuře AFP barman, který vytváří menu pro restaurace oceněné michelinskou hvězdou. „Vytváříme vlastní chutě, a to je skutečná inovace,“ zdůrazňuje Giroud.
Američan Ben Wilson a Kanaďan Mike Jordhoy měli podnik v Londýně, teď ale přesídlili do Paříže. Otevřeli tam první bar, kde se předem namíchané nápoje čepují z píp umístěných na stěně. K tomuto netradičnímu řešeni přistoupili po pandemii covidu-19, protože nemohli sehnat schopné zaměstnance. Koncept jim navíc umožnil udržet ceny koktejlů na relativně přijatelné ceně 13 eur (320 korun).
Bar Unplug vedle exotických koktejlů nabízí i zážitky. Zákazníkům spolu s nápoji z Asie, Afriky nebo Jižní Ameriky promítá videa z těchto končin.
„Chtěl jsem vytvořit inovativní místo. Všichni známe klasiku, ale já nechci upadnout do staré rutiny. Rád riskuji a vyzývám k tomu i své zákazníky,“ říká Romain Caron, tvůrce baru inspirovaného tříhvězdičkovou imerzivní restaurací Ultraviolet francouzského šéfkuchaře Paula Paireta v Šanghaji.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,210 | 25,330 |
USD | 23,900 | 24,080 |