Designblok 2019: Návrat do budoucnosti

- Komerční sdělení autor: Inzerce

Designblok slaví americkou dospělost, je mu jednadvacet a přináší téma Budoucnosti. Zažívá splněný sen. Vyrostl z umělecké alternativy konce devadesátých let do bujné mezinárodní akce s téměř třemi sty padesáti vystavovateli.

Už v tom umí chodit, s lokacemi tolik jako zamlada neexperimentuje, pohodlně se usadil na prověřených místech, ale šarm neztratil. Každoročně spojuje zkušené i začínající profesionály v oboru s těmi, kdo design milují a sledují.

Když jsem na předchozím Designbloku potkala Lindu Vránovou (věnuje se opomíjené funerální tématice, koncipovala urnu jako čedičovou domácí sochu a získala za ni řadu cen) uvědomila jsem si, čím vším může být design unikátní. A kdy spojení patřičného materiálu, tvarové elegance a hluboce lidského rozměru daného tématu přinese harmonický pocit tvůrci i uživateli.

Aktuální úlohu designu jsem na zahájení Designbloku konzultovala s laureátem Ceny Czech Grand Design Matějem Chaberou: „Současný design a budoucí dobrý design nejvíce ovlivňuje postupný vývoj směřující ke komplexnosti celého oboru, kde jde pořád něco upřednostnit, ale máloco lze vynechat. Design proto musí být silný v estetice a funkci, musí být koncepčně podložený, nést příběh, vypadat dobře na Instagramu, být ekologický a ohleduplný. “

A jak úspěšný designér, s Designblokem řadu sezon sžitý, na samotný průběh události nahlíží? Nejvíce ho mrzí, že designéři málo odhalují proces tvorby, své autentické hledání. „Jedna židle, jedna lampička, jedno tričko. Designblok není prodejní akce, je to výstava na téma design a pro všechny by bylo zajímavé vidět víc než finální výsledek. Metodologie práce v designu by měla být poutavá zvláště pro výrobce, kteří hledají v designerech partnery svého podnikání.“

Matěje Chaberu nejvíce zaujalo, kolik řemesla se v Čechách stále používá a kolik náročné ruční práce se autoři pokoušejí dostat do své tvorby. „Je vidět naprosté minimum technologií, a naopak hodně velkou část výstavy představují tradiční techniky práce se dřevem, textiliemi, porcelánem, sklem apod. Možná i toto jsou důvody, proč je český design většinou malosériový, a tak málo zastoupený ve světě,“ komentuje Chabera, který vystavuje v Openstudiu s experimentální laboratoří Braasi Industry, s níž hledá nové možnosti výrazu a inovace výroby batohů.

Budoucnost výroby bude z domu, tvrdí mladý vizionář František Velenský, který je nadchnutý vlastním (3D tiskem pořízeným) uhlíkovým filtrem, nahrazujícím neekologické materiály čistící nebo obalující vodu. Minulé s budoucím alchymisticky mísí Jaroslav Bejvl, jehož v Superstudiu umístěný koncept Diversity Collection pro Aldit cituje například původní české masivní sklářské vázové formy, přetvořené na závěsné lampy nebo dodává futuristickou dimenzi vzdušným světlům, jejichž jádra oživuje speciální barevné vrstvení.

Designblok 2019, tedy Superstudio, Openstudio, Designérii- zážitkovou krajinu Lucie Koldové- i Art House v Lapidáriu hostí holešovické Výstaviště až do pondělního večera.

Autor článku: DBT

Tagy: inzerce

Zdroje: Inzerce