Dnes je neděle 27. dubna 2025., Svátek má Jaroslav
Počasí dnes 2°C Jasno

Čína dává německým autům stopku: Volkswagen i Škoda balí kufry

14. 4. 2025 – 17:12 | Ekonomika | Štěpán Bárta

Čína dává německým autům stopku: Volkswagen i Škoda balí kufry
Automobilka | zdroj: AI DALL-e

Z čínského automobilového snu se stává noční můra. Ještě před pár lety zde německé značky prodávaly statisíce aut ročně. Dnes? Zavírání závodů, hromadné propouštění a klesající prodeje. Nejvíc to bolí Volkswagen a Škodu, které Čína dlouho živila. Nyní ale musí sklopit uši a ustupovat čínské konkurenci.

Z hvězdného výsluní do výrobního stínu

Zatímco dřív byla Čína pro evropské automobilky zlatým dolem, dnes se z největšího trhu světa stává jejich Achillova pata. Nejvíc se otřásá půda pod koly německých gigantů. Prodeje klesají, zákazníci přecházejí k domácím značkám a výrobní kapacity zůstávají zoufale nevyužité.

Volkswagen, dlouholetý hegemon čínského trhu, hlásí v prvním kvartálu 2025 pokles prodejů o 7,1 %, u elektromobilů dokonce o hrozivých 35 %. A jak reaguje? Zavíráním továren. Na odstřel je například závod v Nankingu, kde se vyrábějí i modely Škody jako Kamiq a Superb. Ještě před pár lety tam mířilo přes 300 tisíc škodovek ročně. Loni? Bídných 15 tisíc.

A to není vše. Koncern se už v tichosti zbavil i citlivé továrny v Sin-ťiangu, kterou provázely podezření z nucených prací ujgurské menšiny. Oficiálně kvůli „optimalizaci výroby“, ve skutečnosti ale kvůli reputačnímu i finančnímu tlaku.

Pád se netýká jen Volkswagenu. Audi se nedaří rozjet nový závod v Čchang-čchunu, kde se mají vyrábět prémiové elektromobily. Letos prodali jen něco přes tři tisíce kusů – o třetinu méně než loni. Mercedes-Benz se už ani nesnaží předstírat, že všechno běží podle plánu. Jeho závod v Pekingu, navržený na výrobu 800 tisíc vozů ročně, nedosáhl ani na 600 tisíc. Do roku 2027 plánuje snížení nákladů o pětinu a už teď se propouští.

Němci couvají, Číňané jdou vpřed

Změna nálad na trhu je brutální. Číňané už nechtějí platit za značku – chtějí kvalitu za rozumnou cenu. A tu jim nabízejí domácí výrobci jako BYD, MG nebo Nio. Zatímco Evropané tápou, Číňané expandují. Do Česka i zbytku EU proudí nové značky, které se nezdráhají nabídnout atraktivní elektromobily za zlomek západní ceny.

A co dál? Zatímco Němci hledají východisko z čínského labyrintu, přeskupují síly směrem k Indii a jihovýchodní Asii. Škodovka už ohlásila plány na růst ve Vietnamu. Jenže otázka zní – nepřichází tahle změna až příliš pozdě?

Předchozí článek

Křik bolesti z pradávné minulosti: Vědci rozluštili tajemství nejděsivější mumie Egypta!

Následující článek

Oblíbená herečka se vrátila po půl roce z Londýna: Ani nevíte, jak se v Česku máme dobře