Chtěl si pilot Lubitz smrtící plán rozmyslet?
Devadesát vteřin před březnovým osudným nárazem airbusu do skalního masivu ve francouzských Alpách zaznamenalo zařízení nahrávající technické údaje letu pohyb na řídící páce. Byl ale příliš lehký, aby dokázal vyřadit z provozu autopilota, ukázala prý předběžná zpráva úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (BEA).
Mezi časy 10:39:33 a 10:40:07 byl zaznamenán manuální pohyb na řídící páce na straně druhého pilota, cituje německý list Bild ze zprávy. Pohyb však nebyl dost silný, aby se vypnula funkce autopilota a Andreas Lubitz tak mohl opět převzít kontrolu nad letadlem a klesání zastavit.
Deník se tak ptá, zda mohl dostat Lubitz těsně před srážkou nakonec strach a ze svého vražedného plánu ustoupit, jen se mu to nepodařilo kvůli technice. Mohl zpanikařit? Případně si chtěl jen manévr vyzkoušet a vymkl se mu z rukou?
Podle ředitele BEA Rémiho Joutyho je ale nepravděpodobné, že by Lubizt chtěl nakonec srážce zabránit, přestože to bylo oněch devadesát sekund před nárazem ještě možné. "Všechny jeho činy měly jediný cíl - nechat letadlo spadnout," řekl deníku.
Podle zvukových záznamů z kabiny byl až do finálního nárazu slyšet Lubitzův klidný dech. Kdyby skutečně začal panikařit, jistě by se to na něm projevilo. Podle vyšetřování se léčil u psychiatrů, měl silné deprese a na den letu měl napsanou neschopenku. Den před letem si ale na internetu vyhledával mimo jiné bezpečnostní ovládání dveří do pilotní kabiny airbusu.
Letadlo společnosti Germanwings spadající pod aerolinky Lufthansa, které mířilo z Barcelony do Düsseldorfu, se zřítilo 24. března poté, co kopilot Lubitz poslal pilota na toaletu a zabarikádoval se v kabině. Nastavil autopilota na klesání a navedl letadlo se 150 lidmi na palubě do hor.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,110 | 25,190 |
USD | 24,020 | 24,140 |