Čech, který se narodil v Itálii a jako první Evropan navštívil Tibet
Poněkud opomíjený "český Marco Polo", františkánský mnich z přelomu 13. a 14. století. Po matce Ital, po otci Čech. Na své misijní cestě doputoval až do Číny a zřejmě jako první Evropan navštívil Tibet. Blahoslavený Odorik neboli Oldřich z Pordenone, italský mnich českého původu.
"Já, bratr Oldřich, Čech z Furlánska, provincie svatého Antonína, z jistého města zvaného Portus Naonis čili Pordenone, řádu Menších bratří, svědčím a svědectví vydávám..." Tak zní závěr cestopisu "Popis východních krajů světa", jehož autorem není nikdo jiný než zmíněný Oldřich čili Odorik z Pordenone.
Jen na vysvětlenou – Furlánsko, tedy Friuli (z latinského Forum Iulii) je region v severovýchodní Itálii, v němž leží Pordenone čili Portus Naonis. Zde se někdy mezi lety 1276 – 1281 narodil budoucí misionář a cestovatel Odorik - Oldřich. Maminka pocházela z Furlánska, otec Matúš byl vojákem zdejší české posádky "krále železného a zlatého" Přemysla Otakara II.
České království tehdy dosahovalo vrcholu územní expanze, kdy nakrátko získalo i přístup k Jaderskému moři. Získalo i Pordenone, v němž se české vojsko usadilo roku 1270.
Odorik vstupuje v útlém mládí do františkánského řádu. Nějaký čas žije poustevnickým životem, později je vysvěcen na kněze, a coby misionář se vydává na kratší výpravu do východních krajů. Ta nejdůležitější a nejdelší cesta jej ovšem teprve čeká.
Z papežského pověření je díky předchozím zkušenostem a jazykovému nadání vybrán do poselstva, vyslaného k mongolskému dvoru v Chánbalyku, dnešním Pekingu – v Číně totiž zrovna vládne mongolská dynastie. Mladý františkán jistě netuší, že na cestě stráví okolo patnácti let (cca 1316 – 1330).
Důkaz kulatosti Země
Výprava směřuje z Benátek do byzantské Konstantinopole, a přes černomořský Trapezunt pokračuje do perského Tabrízu. Odorik spatří Kášán, z něhož dle legendy vyšli Tři králové z do Betléma, i "Moře písku", dnešní poušť Dašt-e Lút ve východním Íránu.
Všímá si ovšem nejen přírodních zajímavostí, ale také obyvatel: "Vydal jsem se do Chaldeje, což jest velké království a na cestě tam jsem minul věž Babylónskou, která jest čtyři dny cesty od města. Zdejší muži jsou krásní, ženy však ošklivé. Mužové tam chodí vyfintění a ozdobení, jako u nás ženy. Tito muži nosí na hlavě zlaté čelenky s perlami, ženy však mají na sobě jen nevzhlednou suknici po kolena a širokými, dlouhými rukávy až skoro zem zametají. Tyto ženy pak chodí bosy, nohavice jim splývají k nohám, a jejich vlas není učesán ani spleten, nýbrž chodí načisto rozcuchané. A jako u nás muži pouštějí ženy, aby šli před nimi, tak zde ženy musejí pouštět muže, aby šli jako první."
V Indii objeví ostatky čtyř františkánských mučedníků, kterým později připisuje záchranu života na moři i vyváznutí z hořícího domu. Podél Malabarského pobřeží, proslulého vzácným kořením, pak pokračuje na Cejlon a dále na Sumatru.
Mimoděk zde poskytuje důkaz kulatosti Země: "A dospěl jsem k zemi, kteráž se zve Lamori (Sumatra) a zde počal jsem hvězdu Severku ztrácet z dohledu, protože Země mi ji zakryla." Jáva, Borneo, Vietnam, a nakonec cíl cesty - Čína.
Výprava putuje z Kantonu, "brány čínského jihu", až do Chánbalyku, dnešního Pekingu. Odorik popisuje místní zajímavosti, třeba lov pomocí foukacích trubic či kormoránů, nebo čínskou zálibu v tzv. "lotosových nohách": "Pokud jde o ženy, jsou pokládány za velmi krásné, mají-li malé nohy. Proto také mají tu matky tento zvyk: narodí-li se jí dcera, chodidla jí svazují a tak způsobují, že noha nemůže ani trochu růst."
Já, bratr Odorik
Velký chán, kterým je v onu dobu JesünTemür, pravnuk Kublaj - chána, na jehož dvoře kdysi strávil několik let slavný Marco Polo, je přijal vlídně. Byl totiž panovníkem tolerantním k jiným náboženstvím i ke křesťanství, jemuž také projevoval úctu. Ostatně již několik let zde působil františkánský misionář blah. Jan z Montecorvina, papežský legát a první pekingský arcibiskup.
"Já, bratr Odorik, vrchovaté tři roky jsem pobyl v tomto Chánově městě a často jsem byl přítomen jejich slavnostem, neboť my Menší bratři (františkáni) máme u císařova dvora vyhrazeno místo a jsme povinováni tam docházet a udílet mu požehnání. Chodil jsem tam s našimi Menšími bratřími, kteří tam mají klášter."
Po třech letech roku 1328 (v onom roce umírá také arcibiskup a Velký chán) nastupuje Odorik zpáteční cestu. Tehdy se zřejmě coby první Evropan dostává i do Tibetu.
"Opustiv provincii Kasan přišel jsem do velikého království jménem Tybet, které hraničí s vlastní Indií... Lid oné země žije ve stanech udělaných z černé plsti. Ale hlavní a královské město jest celé postaveno ze zdí černých a bílých a všechny jeho ulice jsou dobře dlážděné. V tomto městě nikdo se neodváží prolít krev člověka ani zvířete; a to z úcty k jedné modle, která jest tam ctěna a vzývána. V onom městě (Lhasa) dlí Lo Bassi, to jest papež v jejich řeči. On jest hlavou všech modloslužebníků, jako náš papež jest hlavou všech křesťanů. A on jim dává a přiděluje podle svého způsobu všechny statky, které mají. A v království tomto jest takový mrav: ženy nosí vlasy spletené do více než sta copánků čili pletenců a nosí jako ozdobu dva kly, jaké mají kanci nebo divocí vepři."
V květnu 1330 dorazí zcela vyčerpaný poutník do padovského františkánského kláštera. Nevzbudí výraznější pozornost. Zážitky nemocného naštěstí pečlivě zapisuje spolubratr Solagna. Odorik zřejmě cítí, že už mu nezbývá mnoho času, a odchází, aby se v lednu 1331 objevil v rodném Furlánsku v udinském klášteře.
Český apoštol Číňanů
Také tady nevyvolá sešlý podivín velký zájem. Ale opět se najde někdo, kdo mu s údivem naslouchá, furlánský nejvyšší soudce Gastaldo. Když 14. ledna 1331 Odorik umírá, Gastaldo mu namísto plánovaného chudého rozloučení zajistí honosný pohřeb.
U rakve vcelku neznámého řeholníka dojde ke dvěma uzdravením, sestře akvilejského patriarchy se uzdraví po léta ochrnutá paže, a nakonec je napočítáno na sedmdesát zázraků. Lidé Odorika "berou útokem"- odřezávají si kousky kutny, štípají třísky z rakve. Následně mnichovo tělo spočine v alabastrovém sarkofágu v kapli kostela Panny Marie Karmelské v Udine. A tady jej můžeme nalézt dodnes.
Roku 1755 je Odorico Boemo (Italové jej ovšem považují za Itala) prohlášen blahoslaveným, tedy jen o něco málo méně než svatým. Je označován za patrona misionářů a "apoštola Číňanů". Ovšem jeho střízlivý cestopis si na rozdíl od známějšího "Milionu" Marka Pola či bulvárního Mandevillova plagiátorského dílka musel na úplnou českou verzi počkat až do roku 1962.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,100 | 25,180 |
USD | 24,000 | 24,120 |