ČD snižují svou finanční ztrátu hlavně díky státním dotacím
České dráhy (ČD) se chlubí tím, že se jim v letošním roce daří snižovat finanční ztrátu. Ministerstvo financí jim ale loni navýšilo dotace a to i přesto, že podnik nepřikoupil žádné nové vlaky a ty stávající nemodernizoval.
Kraje společně s ministerstvem tak loni utratily rekordní sumu 13,2 miliardy korun za objednané vlaky. České dráhy tyto peníze získaly i díky smlouvám z roku 2009, které bez soutěže českému dopravci zaručily provozování většiny českých tratí. Příjmy od krajů jsou přitom pro podnik klíčové, protože jenom jízdné tvoří asi jenom třetinu všech jeho tržeb. Na druhou stranu ale dopravce svůj vozový park nijak nemodernizoval.
Tím, že ČD byly vybrány bez soutěže, znamená, že kraje a ani ministerstvo nemají představu o tom, jestli je cena účtovaná za kilometr, vlastně výhodná. Často se totiž ukazuje, že pokud se koná soutěž o nějaký projekt, zadavatel si obvykle vybere levnější variantu. ČD své ztráty vysvětlují nárůstem odpisů a zdražením dopravní cesty. Objednatelé mají možnost se s náklady a tržbami v rámci svých smluv podrobně seznámit. Nejvýznamnějším vlivem na růst prokazatelné ztráty byl růst ceny dopravní cesty a růst odpisů,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Ministerstvo bylo k ČD loni velkorysé a dalo jim 4,2 miliardy korun. Resort to vysvětloval tím, že dráhy začaly používat nové lokomotivy řady 380. Českému dopravci by ale měla za několik let vypršet smlouva a letos v červnu se bude jednat o jejím možném dalším prodloužení.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,110 | 25,190 |
USD | 24,020 | 24,140 |