Autobazary přicházejí s novým typem financování ojetin
Zcela nový způsob, jak si pořídit ojetý vůz, začínají nabízet některé autobazary: jde o kombinaci operativního leasingu a spotřebitelského úvěru. Zákazníci si tak mohou vybrat vozidlo při nulové akontaci a nízkých měsíčních splátkách a po uplynutí dvou nebo tří let mají na výběr – buď zůstatkovou hodnotu doplatí, nebo nabídnou autobazaru vozidlo k zpětnému odkupu.
Nabídka vyplývá ze změny situace na trhu, kdy stále více lidí chce vůz využívat ihned, bez nutnosti několikaletého spoření. Například podle průzkumu Auto ESA 67 % kupujících netrvá na tom, že auto musí vlastnit, ale přesto jej chtějí ihned využívat.
Trend tak kopíruje chování zákazníků v západní Evropě nebo USA, kde se formou splátek nakupuje až 80 % všech automobilů. „Česká veřejnost si začíná uvědomovat, že provozování automobilu nemusí být nutně spojeno s dlouhodobým spořením na akontaci a následnou finanční zátěží vysokých splátek. Je to výsledkem zlepšující se finanční gramotnosti obyvatel a nabídkou nových finančních produktů,“ tvrdí Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) ČR.
Snížení finanční zátěže pro zákazníky spočívá především v garanci nabídky zpětného odkupu vozidla za aktuální výkupní cenu platnou v době odkupu. V praxi si tak klient pořídí vozidlo s nulovou akontací, za které platí fixní měsíční splátku. Na konci splátkového období si pak může vůz buď odkoupit, nebo jej za předem stanovených podmínek vrátit do bazaru, případně si vybrat nové auto. „Věříme, že tento produkt osloví především ty zákazníky, kteří chtějí naspořené finanční prostředky využít na něco jiného než na nákup vozu ale přesto si vůz chtějí pořídit. Uspořené finance pak mohou použít například na rekonstrukci bytu, cestování nebo je investovat do vzdělání,“ říká Pavel Foltýn z autobazaru Auto ESA, který novinku nabízí pod označením Operativní financování.
Zařazení nového finančního produktu chystá také autobazar Auto Špaček. „Připravovaná nabídka reflektuje výraznou poptávku našich zákazníků, kteří mají zájem o vůz, ale brzdí je vysoká vstupní investice,“ konstatuje zástupce prodejce Petr Špaček.
Garance nabídky zpětného odkupu je zároveň i určitou pojistkou pro ty, kteří by mohli mít problémy se splácením. Po uplynutí dohodnutého období totiž může zákazník vůz prodat zpět do autobazaru a získat tak část financí zaplacených formou předchozích splátek. „Nižší splátky rodinám i jednotlivcům uleví z napjatého rozpočtu a je reálné, že se to projeví také určitým poklesem v počtu exekucí,“ vysvětluje Kateřina Procházková z portálu poradnaveritele.cz. „V každém případě mohou zákazníci použít volné prostředky na jiné potřebné výdaje, ať už se budou týkat čehokoliv, případně navýšit svojí finanční rezervu, kterou jako Češi nemáme v dostatečné míře vytvořenou,“ dodává Kateřina Procházková.
Díky novému typu financování bude pořízení vozu mnohem dostupnější. To by se mělo promítnout i do stáří vozového parku v České republice. Průměrný věk registrovaných vozů totiž posledních dvacet let každoročně stoupá - loni se vyšplhal až na 14,73 roku, což je jedno z nejvyšších čísel v celé Evropě. „Pokud tento způsob financování ojetých automobilů změní chování zákazníků a povede tak k výraznějšímu nakupování mladších ojetin, na stáří vozového parku v České republice se to projeví,“ vysvětluje Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,250 | 25,390 |
USD | 24,030 | 24,210 |