Americký výrobce polovodičů zvažuje investice do výroby čipů pro elektromobily v Česku
Americký výrobce polovodičů ON Semiconductor Corporation zvažuje investici ve výši dvou miliard dolarů (44 miliard korun) do výroby čipů z karbidu křemíku, které se využívají k prodloužení dojezdu elektromobilů.
Podle agentury Reuters vybírá firma mezi Spojenými státy, Jižní Koreou a Českem. V těchto třech zemích už továrny provozuje a investice do již existujících závodů podle finančního ředitele ON Semiconductor Thada Trenta ušetří firmě náklady.
Vedení společnosti to oznámilo během prezentace pro analytiky. Firma vyrábí polovodiče, které jsou součástí pohonných jednotek elektromobilů, ale i kamery či senzory usnadňující řízení vozů.
Výrobu čipů z karbidu křemíku však ON Semiconductor provozuje hlavně v jedné z továren v Jižní Koreji a společnost se snaží jejich produkci diverzifikovat. „Vždy je výhodné mít geograficky rozložený dodavatelský řetězec,“ řekl šéf firmy Hassane El-Khoury.
Výrobce polovodičů jde cestou soběstačnosti. Sám produkuje jak surové materiály, tak hotové čipy. Aktuálně vyrábí vlastními silami přes polovinu svých čipů. Do roku 2027 si klade za cíl ovládnout 40 procent trhu s čipy z karbidu křemíku.
Prodej elektromobilů vzrostl
Podle nejnovějších údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vzrostl minulý měsíc v Evropské unii počet registrací nových elektromobilů o 51,9 procenta na 94 561. To představuje podíl na trhu 11,8 procenta.
V porovnání s loňským dubnem se jedná o nárůst téměř o tři procentní body. Benzinové vozy však stále představují podíl na trhu 38,2 procenta, diesely 14,7 procenta a hybridní vozidla 24,8 procenta. Prodeje elektromobilů však stále rostou díky globálním cílům v udržitelné dopravě.
Tyto vozy slibují snížení uhlíkové stopy, i když ne stoprocentní. Uhlíková stopa vzniká už při jejich výrobě, která navíc obnáší využiti neobnovitelných materiálů. Elektromobily kromě toho stále čerpají elektřinu vyrobenou s pomocí fosilních paliv.
Zatím totiž nemáme dostatek obnovitelné energie k jejich kompletnímu napájení. V případě elektromobilů však nedochází k přímým emisím na vozovce, píše web Auto Trader. Jsou tedy k životnímu prostředí skutečně šetrnější než konvenční auta.
Další výhodou je možnost dobíjení vozu z domova v případě, že má řidič rodinný dům se solární elektrárnou. Tím v době drahých pohonných hmot výrazně ušetří. Dobíjení zdarma také nabízí řada supermarketů a parkovišť.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 23.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,230 | 25,310 |
USD | 24,250 | 24,370 |