Student Agency kvůli regionálním vlakům vede kampaň proti ČSSD
30. 11. 2009 – 16:01 | Zpravodajství | red

Majitel dopravní společnosti Student Agency Radim Jančura tento týden zahájí politickou kampaň proti hejtmanům z ČSSD. Informoval o tom časopis Týden.
Do antikampaně investuje Jančura několik milionů korun. Nelíbí se mu, že se kraje dohodly na provozování regionálních železničních spojů s Českými drahami a na zakázku kolem 150 miliard korun nevypsaly tendry.
Kampaň začne 3. nebo 4. prosince, potrvá zhruba deset dní, řekl Jančura. Na předvolební jaro plánuje další, mnohem masivnější kampaň.
"Půjde o první politickou antikampaň v Česku, která bude podepsaná konkrétním člověkem. Upozorňovat na protizákonné jednání krajů chceme především na internetu. Konkrétní způsoby vedení kampaně bych ale v tuto chvíli nerad prozrazoval," řekl Jančura.
Po skončení kampaně ji chce Jančura vyhodnotit a pokud vzbudí zájem veřejnosti, uvažuje o další, mnohem rozsáhlejší akci. Na jaře před volbami do Poslanecké sněmovny chce ještě více spolupracovat s velkými reklamními agenturami.
Jihomoravský hejtman a předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD) nechtěl Jančurovovyjádření ani jeho aktivity komentovat. V textové zprávě napsal, že smlouvy s drahami neuzavírá ČSSD, nýbrž kraje, ve kterých hlasují pro toto řešení i členové ODS, KDU-ČSL či KSČM.
"Dosáhli jsme, že snížení jízdních řádů dosáhlo průměrně pouze dvou procent, nikoliv deseti procent, jak původně navrhovalo ministerstvo dopravy. Zachováváme mobilitu v území, která je důležitá pro dostupnost veřejných služeb stejně jako pro podporu nezaměstnanosti," uvedl hejtman.
Hašek s Jančurou se v médiích navzájem kritizovali už dřív. Jančura odmítl údajné Haškovo nařčení z toho, že je agentem ODS. "Nejsem volič ODS a nevylučuji, že podobnou kampaň v budoucnu povedu také právě proti této straně," dodal Jančura. Podle něj ministerstvo dopravy, v jehož čele stojí Gustáv Slamečka navržený ODS, přeplácí České dráhy v nové desetileté smlouvě na dálkovou osobní dopravu o zhruba miliardu korun ročně.
Výběrové řízení pro provozovatele regionálních vlaků chtěla původně vypsat většina krajů. Například Plzeňský kraj tendr skutečně otevřel, později jej ale zrušil a podepsal smlouvu s Českými drahami.
Jančura kvůli tomu zvažuje podání žalob na české soudy a podnětů k antimonopolnímu úřadu, stížností se hodlá obrátit také na Evropskou komisi. V pondělí podepsal smlouvu s Českými drahami také Ústecký kraj. I on původně zvažoval vypsat výběrové řízení, do něhož se by se mohla přihlásit i konkurence.