Povolit cyklistům jako účastníkům provozu alkohol? Senátoři řekli ANO

Pokud si dáte pár piv nebo nějakou tu deci vína a vyrazíte na kole domů, riskujete v současné době slušnou pokutu. V budoucnu by se to ale mohlo změnit. Senátoři těsnou většinou dali ve čtvrtek zelenou zrušení postihu pro cyklisty na místních komunikacích pod mírným vlivem alkoholu. Otázka je, co na to řekne sněmovna, která se na podobné návrhy dosud příliš vřele netvářila. Odmítavě se k nápadu Zdeňka Škromacha skupiny dalších senátorů staví i ministerstvo dopravy.
"Vloni cyklisté zavinili 783 dopravních nehod, což představuje 16 procent všech nehod za loňský rok," uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Téměř každý třetí cyklista (29 procent), který nehodu zavinil, byl podle něho pod vlivem alkoholu. Cyklisté přitom dlouhodobě patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu.
Především musí po celou dobu jízdy dodržovat rovnováhu a při střetu s vozidlem nejsou ničím chráněni. Cyklisté pod vlivem alkoholu mají navíc tendenci zbytečně riskovat, nepoužívat ochrannou přilbu a rovněž se jim významně prodlužuje brzdná dráha, dodal Budský.
Návrh předložila dvacítka senátorů v čele s místopředsedou horní komory Škromachem (ČSSD). Ani on loni podobnou změnu neprosadil v rámci širších úprav silničního zákona. "Jsme jednou z posledních tří zemí v rámci Evropské unie, kde ještě cyklisté mají absolutní zákaz alkoholu," uvedl Škromach. "Je to zákon pro slušné lidi," dodal.
"Nikdo z nás nechce opilé cyklisty. A ti, kdo nám tuto argumentaci předhazují, jsou podle mne pouze zaslepení puritáni odtržení od holé reality," řekl senátor Ivo Valenta (za soukromníky). Proti novele se postavili naopak Petr Bratský (ODS) nebo Zdeněk Brož (za KDU-ČSL), podle něhož "chování na silnicích je spíše agresivní, bezohledné, pokud to ještě chceme podpořit tím, že části účastníků dovolíme a zlegalizujeme 0,8 promile v krvi, tak to nemůže dopadnout dobře".
Předloha má podle rakouského vzoru uzákonit, že by cyklisté na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy mohli mít až 0,8 promile alkoholu v krvi, pokud pojedou na jízdním kole sami. Další podmínkou je to, že alkohol nevyloučí jejich schopnost řídit kolo.
Senátoři schválili návrh beze změn. Nevyhověli tak ani požadavku předsedkyně senátorského klubu ANO Zdeňky Hamousové, která chtěla limit snížit na 0,5 promile. Podle senátorky by to vyhovělo záměru návrhu a zároveň více chránilo všechny uživatele komunikací.
Pokutu za jízdu na kole pod vyšším vlivem alkoholu novela zachovává, snižuje ji ale ze současných 2500 až 20 tisíc korun na nejvýše 500 korun. Sankce by se na cyklistu nadále vztahovaly i v případě, pokud by pod jakýmkoli vlivem alkoholu zavinil dopravní nehodu.
Zmírnění zákona zdůvodnil Škromach mimo jiné tím, že stávající znění zákona znemožňuje plně využívat vinařských cyklostezek, které cíleně vedou vinohrady a v okolí vinných sklepů. Poukazoval na to, že jindy vytížená policie mívá na cyklisty spadeno právě v okolí sklípků a hostinců. Přijetí zákona podpořila petice 5000 lidí.