Zeman uhradil veškeré náklady za kampaň. Zbytek dal Klokánku

AKTUALIZOVÁNO (aktualizováno: 21. 6. 2013 17:13) - Aktuality autor: Danica Klein

Prezident Miloš Zeman už uhradil všechny náklady na svou volební kampaň, která stála přes 37 milionů korun. Na volebním účtu zbylo zhruba 35.000 korun, které prezident věnuje Fondu ohrožených dětí (FOD) na projekt Klokánek, řekl Zemanův kancléř a šéf jeho volebního výboru Vratislav Mynář. 

Miloš Zeman

Miloš Zeman,zdroj: Isifa.com

"Můžu říct s čistým štítem, protože za to ručím svým vlastním osobním majetkem, že bylo vše vyrovnáno, vše uhrazeno do poslední koruny," uvedl Mynář. O využití příspěvku pro FOD rozhodne jeho předsedkyně Marie Vodičková, dodal. 

Zeman spolu s expremiérem Janem Fischerem byli jedinými z devíti kandidátů, kteří své účetnictví neuzavřeli v zákonné lhůtě, na což zřejmě ve zprávě o kontrole vyúčtování upozorní senátní mandátový a imunitní výbor. Nesrovnalosti z kampaně by pak mohl ještě řešit soud. 

Zeman měl ze všech kandidátů nejnákladnější kampaň. Mynář již dříve uvedl, že Zemanovy výdaje představovaly zhruba 37,2 milionu korun. Náklady Zemanova nejvážnějšího soupeře, vicepremiéra a předsedy TOP 09 Karla Schwarzenberga, byly vyčísleny na 36,3 milionu koruny a byly uhrazeny včas do konce března. Náklady Fischera, který skončil na třetím místě, byly odhadovány na 25 milionů korun. 

Předseda Fischerova volebního výboru Jan Pirk dnes řekl, že Fischer zatím své dluhy za kampaň vyřešeny nemá. Expremiér je přitom původně plánoval splatit do konce dubna. "Je to v průběžném jednání se sponzory i s věřiteli, tak jak jsem s ním o tom mluvil," dodal Pirk. Počátkem dubna zbývalo Fischerovi zaplatit přes pět milionů korun. 

Prezidentští kandidáti si kvůli účasti v první přímé volbě museli ze zákona zřídit transparentní volební účet. Ve čtvrtek byla na Zemanův účet připsána částka 1,1 milionu korun, kterou prezidentovi věnovala jeho Strana práv občanů - zemanovci (SPOZ). Vzápětí z účtu odešlo zhruba 1,08 milionu korun na reklamní panely, grafické práce a tisk. 

Deník Mladá fronta Dnes v dubnu uvedl, že Zemanův volební tým v průběhu kampaně vedl dvě účetnictví. Jedno oficiální na transparentním účtu a druhé pod SPOZ a partnerským občanským sdružením Přátelé Miloše Zemana. Podle deníku sdružení "skrytě" platila podstatnou část nákladů. 

Zaměřit se má i na dodržení lhůt

Kancelář Senátu se kvůli kontrole účetnictví jednotlivých kandidátů rozhodla najmout auditora. Výsledky auditu by měly být známy do konce srpna. Vybraný auditor má mimo jiné prověřit, zda volební výbory jednotlivých kandidátů splnily své povinnosti ohledně nakládání s finančními prostředky na volebních účtech. Zaměřit se má i na dodržení lhůt, které v souvislosti s financováním volební kampaně pro ně vyplývaly ze zákona. 

Pokud senátní volební výbor odhalí nesrovnalosti, což už jeho členové dali najevo v případě Zemana a Fischera, zákon umožňuje jejich protikandidátům obrátit se kvůli tomu na Městský soud v Praze.

Tagy: platba přímá volba prezidenta volební kampaň

Zdroje: ČTK