Vedení pražského DP chce řešit incidenty ze čtvrteční stávky
17. 6. 2011 – 15:34 | Zpravodajství | Jakub Procházka
Stávka v pražské MHD částečně rozjitřila vztahy mezi některými zaměstnanci pražského dopravního podniku a vedením. Ředitel DPP Martin Dvořák řekl, že bude chtít řešit incidenty, které se údajně udály v některých vozovnách.
Dvořák připouští, že atmosféra by mohla mít vliv i na letošní kolektivní vyjednávání. Při čtvrteční stávce se na celý den v metropoli zastavilo metro, provoz tramvají a autobusů byl omezen. V některých vozovnách zaznamenal podnik slovní potyčky mezi stávkujícími a těmi, kteří se rozhodli pracovat. Těm, kteří chtěli vyjet, stávkující kolegové nebránili, mluvilo se ale o tzv. uličkách hanby.
Dvořák průběh stávky v pražské MHD hodnotí pozitivně. Za negativní označil to, že se nepodařilo rozjet provoz metra alespoň v nějakém omezeném režimu. "Naštěstí byla poptávka ze strany cestujících menší, takže povrchová doprava výpadek metra dostatečně pokryla," uvedl Dvořák.
Feigel: Pražané vsadili na odboráře, ne na Dvořáka. Dobře udělali
Metro v hlavním městě stálo celý den poprvé ve své historii. I během povodní v roce 2002 omezeně fungovalo.
"Ještě v předvečer stávky ředitel Martin Dvořák sebevědomě prohlašoval, že metro druhý den pojede. Navzdory tomu, že odboráři shodně tvrdili: metro nepojede. Tvrzení Dvořáka se pro Pražany stalo nevěrohodné, vsadili na odboráře a dobře udělali," řekl odborář Vratislav Feigel. Během dne se také měnil počet tramvají a autobusů, které byly nasazeny. Cestující se tak nemohli spoléhat na to, zda jejich spoj opravdu přijede.
Podle Dvořáka odboráři během stávky porušili dohodu, kterou s vedením uzavřeli v minulých dnech. V té odbory slíbily, že nebudou bránit v práci těm, kteří chtějí pracovat. "Někteří byli vulgárně napadáni, mnoho z nich si raději vzalo dovolenou, než by prošli uličkou hanby. To je totální selhání vnitřních vztahů v dopravním podniku. (...) To jsou věci, které se mezi slušnými lidmi nedělají," poznamenal Dvořák.
Kdo chtěl, vyjel, říká odborář
"K ostřejší výměně názorů mezi jednotlivci dojít mohlo, ale kdo vyjet chtěl, ten z vozovny nebo garáže bez újmy vyjel, aniž by mu bylo bráněno v práci," uvedl Feigel.
Podle odborů dohody porušilo právě vedení podniku, když údajně ještě v noci na čtvrtek naléhalo na některé pracovníky, aby se ke stávce nepřipojovali. Podle Feigela navíc řidiči tramvají, kteří se během jízdy v noci na čtvrtek připojili ke stávce, museli čekat i několik hodin na konečných zastávkách na vystřídání.
Přijdou tresty?
Dvořákovi vadí také to, že někteří stávkující prý záměrně přehazovali řidičům tramvají výhybky, aby jim znemožnili vyjet. Podle odborářů se jednalo o ojedinělý případ, kolegům prý hned domluvili. Podle ředitele také odbory dávaly médiím nepravdivé informace o počtech vypravených vozů i atmosféře v dopravním podniku. Zatímco podnik tvrdil, že jezdí až třetina tramvají, podle odborů vyjelo jen kolem stovky ze 418 tramvají. Vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy se chce incidenty ještě zabývat, Dvořák ale nedokázal říci, zda za to bude někdo potrestán.
"Pokud k něčemu takovému opravdu došlo, je to špatně," řekl odborář Oldřich Schneider, který stávku strávil v depu metra na Zličíně. Podle něj zřejmě někteří lidé neudrželi své emoce na uzdě. On sám ale žádné podobné incidenty nezaznamenal.
"Nezažil jsem žádné slovní napadání, naopak v metru byla solidarita a kolegialita. Utužilo to kolektiv," konstatoval Schneider. Podle něj je vedení podniku v nezáviděníhodné pozici. Stávka sice byla namířena proti vládním reformám, vedení podniku ale bude muset řešit její důsledky.
Vztahy mezi zaměstnanci a vedení podniku by mohly mít vliv i na současné kolektivní vyjednávání. "Ta atmosféra tomu určitě nepřispěje," dodal Dvořák.