Senátoru Chládkovi se nelíbí ani "malá maturita" žáků ZŠ
24. 1. 2011 – 18:11 | Zpravodajství | Jakub Procházka
Senátorovi ČSSD Marcelu Chládkovi, který usiluje o zastavení projektu státních maturit, se nelíbí ani srovnávací testování žáků 5. a 9. tříd. Tato "malá maturita" bude podle senátora stát další zbytečné stovky milionů korun.
Ministerstvo to sice popírá, podle Chládka ale může školství naopak uškodit a je prý připravována bez diskuse s odborníky. Místopředseda senátního školského výboru Chládek kvůli tomu chce uspořádat v horní komoře veřejné slyšení s experty.
"Plošné testování není všelékem. Zaklikávání odpovědí na počítači nedokáže změřit to, jak se děti umí vyjadřovat, jakou mají slovní zásobu, nebo jak plynule umí číst. Už tak mají učitelé na rozvoj individuálních dovedností žáků ve škole omezený prostor a po zavedení malé maturity se toto dostane na úplný okraj zájmu," tvrdí senátor.
Petici proti prý podepsaly stovky odborníků
Podle něj se pod petici proti plošnému testování žáků podepsalo "na 1200 předních českých odborníků". "Vzdělávání by mělo mít koncepci od mateřské školy po univerzitu, bez jasně nastavených standardů je plošné testování bezzubé," dodal Chládek.
Plošné testování plánuje ministerstvo školství zavést v roce 2013, pilotní ověřování testů by se mělo uskutečnit letos v říjnu na vybraných školách. Úlohy z češtiny, angličtiny, matematiky a dalších předmětů mají kromě znalostí ověřit i to, zda žák umí své poznatky prakticky využít. Ministerstvo tak chce zastavit propad znalostí českých dětí, v mezinárodním srovnání zaostávají hlavně ve čtenářské gramotnosti a schopnostech aplikovat své poznatky v praxi.
Vzorové úlohy pro testování už ministerstvo zveřejnilo minulý týden. Učitelé mají nyní měsíc na to, aby se k materiálu vyjádřili. Kromě srozumitelnosti testů a náročnosti požadavků by se měli vyjadřovat i k tomu, jestli může výsledky testů ovlivnit fakt, že je budou děti vyplňovat na počítači, což by podle ministerstva mělo vyjít levněji než státní maturity. Podle kritiků testy povedou k tomu, že žáci a učitelé zaměří pozornost ve vzdělávacím procesu jen na to, co se snadno testuje.