Dnes je úterý 25. března 2025., Svátek má Marián
Počasí dnes 14°C Polojasno

Prodeje osobních aut zkreslují neprůhledné registrace hlavně Fordu a Škodě

Prodeje osobních aut zkreslují neprůhledné registrace hlavně Fordu a Škodě
Ilustrační snímek | zdroj: ThinkStock

Nové světlo do výsledků prodejů osobních vozů jednotlivých značek vnáší analýza společnosti Médea Research. Ta přesně vyčísluje nejen účelové registrace vozů určených pro vývoz, tzv. reexporty, tak také registrace prodejců na své mateřské firmy. Největší podíl účelových registrací má letos Ford a nejvíce samoregistrací Škoda Auto. Míra zkreslení statistik prodejů u samoregistrací však není, na rozdíl od jasně mystifikačních čísel reexportů, jednoznačná.  

O problematice účelových registrací, čili oficiálně vykazovaných prodejích osobních vozů, které však po tuzemských silnicích nikdy nejezdily a nejpozději do tří měsíců definitivně opouštějí Českou republiku, informuje společnost Médea Research již od července, kdy přinesla jako první statistiky očištěné od těchto registrací. Z dosavadních analýz vyplynulo, že nejvíce reexportů, a tedy i nejzkreslenější čísla prodejů, vykazuje od začátku roku 2014 Ford, následován Seatem, Volkswagenem a Škodou. Nyní přináší Médea Research jako první v Česku analýzu, v níž jsou vedle účelových registrací identifikovány také registrace automobilek na vlastní mateřské firmy.

Nejvíce sama na sebe registruje Škoda. Největší podíl má BMW

Z veřejně dostupných dat ministerstva dopravy vyplývá, že automobilky registrují vlastní vozy i na své mateřské firmy. Tyto registrace absolutně nejvíce realizuje v roce 2014 Škoda Auto (2.802 registrací), dále Hyundai (883 registrací) a BMW (404). Největší podíl registrací na mateřskou firmu ze všech svých registrací mají z velkých značek BMW (10,1 %), Mercedes-Benz (8,9 %) a Škoda Auto (5,8 %).

TOP ZNAČKY OSOBNÍCH AUT - STRUKTURA REGISTRACÍ 2014

01-10/2014
  Značka Celkový počet registrací Účelové registrace % z účelových registrací Reálné prodeje Reg. na mat. firmu % registrací na mat. firmu z celk. registrací Reg. bez registrací na mateřskou firmu
1 ŠKODA 48 288 1 995 4,1% 46 293 2 802 5,8% 45 486
2 HYUNDAI 15 967 107 0,7% 15 860 883 5,5% 15 084
3 VOLKS-
WAGEN
15 153 2 970 19,6% 12 183 241 1,6% 14 912
4 FORD 10 336 4 311 41,7% 6 025 95 0,9% 10 241
5 DACIA 7 282 937 12,9% 6 345 44 0,6% 7 238
6 PEUGEOT 6 059 576 9,5% 5 483 120 2,0% 5 939
7 OPEL 5 697 113 2,0% 5 584 67 1,2% 5 630
8 KIA 5 459 294 5,4% 5 165 52 1,0% 5 407
9 SEAT 5 238 3 443 65,7% 1 795 36 0,7% 5 202
10 RENAULT 5 118 638 12,5% 4 480 164 3,2% 4 954
11 CITROËN 4 705 444 9,4% 4 261 96 2,0% 4 609
12 BMW 3 984 247 6,2% 3 737 404 10,1% 3 580
13 TOYOTA 3 289 69 2,1% 3 220 0 0,0% 3 289
14 MERCEDES-
BENZ
3 115 96 3,1% 3 019 277 8,9% 2 838
15 AUDI 2 859 453 15,8% 2 406 41 1,4% 2 818

 

Samoregistrace na vlastní firmy neznamenají automaticky zkreslení prodejů

V reakci na některé informace, které se minulý týden objevily v médiích a často jednostranně referovaly o údajně zásadním podílu samoregistrací při zkreslování výsledků prodejů, se aktuální analýza společnosti Médea Research snaží o transparentní pohled na celou problematiku. Samoregristrace na mateřské firmy prodejců nelze, na rozdíl od zřetelně zkreslujících účelových registrací, považovat jednoznačně za matoucí a výsledné statistiky deformující. Registrace na sebe sama totiž v některých případech obsahují např. údaje o osobních vozech, určených pro operativní leasing, nebo o autech, které výrobce v rámci partnerství poskytl sportovním organizacím, jako je fotbalová či hokejová reprezentace, liga či svaz. Tyto automobily také, na rozdíl od vozů, které do tří měsíců definitivně opustí tuzemské silnice, po českých komunikacíh i nadále jezdí. Jednoznačně zkreslujícím faktorem skutečných prodejů osobních automobilů tedy zůstávají účelové registrace, a právě proto se hodlá společnost Médea Research ve svých statistikách i nádále důsledně věnovat identifikaci reexportů a jejich transparentnímu odečetu od statistik uměle navýšených.

Upozornění: Veškeré údaje vycházejí z veřejně přístupných zdrojů Ministerstva dopravy České republiky a jsou přístupná na adrese http://www.mvcr.cz/clanek/centralni-registr-vozidel.aspx

Předchozí článek

Komentář: Padající ceny ropy petrostáty neohrožují. Vydělá na nich Čína

Následující článek

Francouze vyplašil tygr na útěku
Co je na tom 13. listopadu 2014
spatneho ? Auto se takhle uvede do provozu jako referencni nebo treba predvadeci. Tan na nekolik mesicu a pak jde do sveta . Kdyz jste pro firmu dulezita persona dostanete ho za ehm individualni cenu . Bez ohledu na znacku , delaji to vsichni.
Ja jsem jen obycejny musulman , ale opravdu ciste nahodou jse si takhle pomohl z novemu autu , najeto asi 15000 , nestoceno to verim naprosto vazne a s plnou vybavou a servisem. Zimni gumy / obute / jako bonus , zcela zdarma. O skoro 40 % levnejsi , prave diky tomu predchozimu provozu. V TP jsem prvni majitel , vlastne druhy , prvni byl vyrobce . Omlouvam se ze neuvadim znacku , mam u nich jeste 2 prohlidky vcetne oleje atd gratis v cene. Takze hloupemu napovez ...
KIMCID 13. listopadu 2014
Zkreslené prodeje mne nezajimají.Mne vadí zkreslování nehodovosti.Když do 100tis. to nemusim hlasit. To jsou pak tabulky.
To samé krádeže když do 5tis je to jen přestupek. 🙄