Proč je internetová reklama tak posedlá banánem?
Některé umění je tak bizarní, že se okamžitě stane na internetu virálním a chytne se ho a inspiruje se jím spousta lidí. Třeba markeťáků vymýšlejících reklamu na sociální sítě. Momentálně nevšední popularitu mezi autory reklam zažívá profláknutý banán přilepený páskou ke zdi. Nepřehání se to už trochu?
Před týdnem jistě spousta lidí zaznamenala humbuk kolem "nejdražšího banánu na světě", který obletěl většinu médií - včetně těch českých. Provokativní italský umělec Maurizio Cattelan, který se proslavil například funkčním zlatým záchodem nazvaným "Amerika", na výstavě v Miami na Floridě představil své dílo "Komediant" - jednoduše banán přilepený stříbrnou lepící páskou přímo ke zdi.
Toto dílo, které má být symbolem globálního obchodu, se pro mnohé jistě překvapivě vydražilo za slušných 120 tisíc dolarů (něco málo přes 2,7 milionu korun). Celé věci pak nasadil korunu americký umělec gruzínského původu David Datuna, který k vystavenému banánu s páskou následně napochodoval a před zraky přítomných šokovaných lidí pravděpodobně nejslavnější a nejdražší ovoce dneška jednoduše snědl.
zdroj: youtube.com
Jak se ukázalo, celá věc byla ve skutečnosti domluvená umělecká performance, kterou jedlík nazval "Hladový umělec", a nikdo tak proti Datunovi nevznesl žádné obvinění. "Mám rád díla Maurizia Cattelana a tuto instalaci skutečně miluji. Je vážně lahodná," okomentoval celou věc performer. Naštvaný nemusí být ani majitel, který dal za banán oněch 120 tisíc dolarů. Součástí díla je totiž i certifikát, který vlastníkovi dovoluje banán u díla měnit, pokud je třeba.
Banánová záplava
To se seběhlo předminulý týden. Obyčejně se po podobné výrazné události, která prolétne internetem, stane, že se takového tématu chytnou především internetoví humoristé a vznikne fůra memů, koláží a dalších podobných vtípků. Takový stav pak trvá pár dní, dokud se situace úplně nevytěží nebo není přebita jinou událostí - a pak se na ni jednoduše rychle zapomene. Ano, něco málo na toto téma vzniklo i nyní, ale překvapivě se věci výrazněji chytla jiná parta než virtuální komici, a to internetoví markeťáci.
Humbuk kolem přilepeného banánu se evidentně ukázal jako vděčné téma pro propagaci nejrůznějších firem a značek na sociálních sítích, a to i v tuzemsku. Obratem se začaly objevovat nejrůznější reklamní parafráze na toto specifické umění, některé vtipné a originální, jiné spíše prvoplánové a trapné. Například jednoduchých reklam, kde jsou nejrůznější produkty přilepené páskou na zeď, jsou desítky (viz fotogalerie).
Navíc, jak se zdá, řada internetových markeťáků nemá na rozdíl od internetových vtipálků moc velký smysl pro míru, protože i po více než týdnu (což je v prostředí internetu hodně dlouhá doba) od události jsou schopni sázet stále další a další, teď už slušně neoriginální příspěvky, které odkazují právě na Cattelanův banán.
Ve světě marketingu na sociálních sítích je tak momentálně doslova přebanánováno a přepáskováno, jak se další a další firmy inspirují ať už u původní události, nebo u markeťáků, kteří reklamu na toto téma udělali před nimi.
Zajímavé nápady i neoriginální díla
Mezi prvními, kteří se inspirovali, nezareagovali příliš pozdě a jejich reklamy jsou opravdu celkem zdařilé, patří třeba francouzský Burger King, který vedle banánu s cenovkou 120 000 dolarů přilepil na zeď hranolku s cenovkou 0,01 euro. Na to navíc povedeně reagovala i brazilská pobočka známého výrobce kečupů Heinz, která hranolku ještě doplnila o kečup a zdvojnásobila cenu.
Se svou trochou do marketingového mlýna přispěla i IKEA, která se na rozdíl od ostatních nezaměřila na objekt přilepený ke zdi, ale na to, jak na ní drží. Vytvořila tak povedenou reklamu na vlastní lepící pásku s klasicky krkolomným názvem Fullfölja.
Jak bylo zmíněno, řada firem se inspirovalo dost prvoplánově a v reklamě na zeď páskou prostě přilepila něco svého. Například americký fastfoodový řetězec Popeyes Chicken takto přilepil svůj kuřecí sendvič, provozovatel internetových obchodů Shoptet přilepil stříbrnou páskou na zeď zase svého maskota Shopterixe. Další originálnější pojetí pak nabídla třeba slovenská Popradská káva, která banán místo ke zdi přilepila ke svému šálku.
Mezi ty, kdo se trochu trapně snaží z tohoto nápadu ještě něco vytřískat i týden po události (kdy v tomhle ohledu být originální už není prakticky možné), patří třeba Pražská integrovaná doprava. Ta na svůj facebook vykopla fotku banánu přelepeného firemní páskou (tedy opravdu nic moc originálního) teprve tuto neděli. To už je opravdu vyčpělé a markeťáci by tenhle banánový trend mohli už nechat v klidu umřít. Každopádně je ale tahle neobvyklá marketingová posedlost Cattelanovým banánem zajímavým přesahem jeho díla.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,200 | 25,320 |
USD | 24,020 | 24,200 |