Problémy motorových vlaků PESA, v ČR povolení dostaly, v Německu ne

- Zprávy autor: vin

České Dráhy objednaly u polského výrobce vagóny firmy Pesa - 31 dvouvozových jednotek v hodnotě skoro 2 miliardy korun. Podle původního plánu měly vlaky jezdit mezi Chebem, Marktredwitz a Regensburgem už od prosince roku 2014. Polský výrobce Pesa však dosud nemá pro své dieselové vlakové jednotky v Německu povolení.  Länderbahn nyní ve svém tiskovém prohlášení oznámila, že namísto nich nasadí nová vozidla typu Alstom Lint41, jež by měla být dodána v období mezi březnem a červnem roku 2016. 

Hlavní zastřešující právnickou osobou, která může dát písemné doporučení k udělení souhlasu ke zkušebnímu provozu s cestujícími je VUŽ (Výzkumný ústav železniční), který také dne 7. 8. 2012 tento souhlas vydal, a to i přesto, že nebyly dokončeny dynamické zkoušky na podvozcích, a byly při zkouškách zjištěny trhliny. 

Zvláštní je to, že podobné problémy mají stejné dvouvozové jednotky i v sousedním Německu, kde ovšem drážní inspekce nedovolila z důvodů bezpečnosti schválit tyto vlaky do běžného provozu. Nicméně, české úřady se stejných závad nebály a za zvláštních okolností schválily uvedení vlaků do provozu. 

ČD i VUŽ svorně k případu mlčí. Firma PESA celý problém bagatelizuje a tvrdí, že trhliny v podvozcích se prý projevily pouze na zkušebním stavu na okruhu až po nějaké nasimulované zátěži ve stádiu, kdy už to bylo očekávatelné, takže by to nemělo být nic na závadu. To ale není pravda, protože trhliny v podvozcích je závažná bezpečnostní chyba a trhliny se nesmí projevit v žádném stupni testování.