Poslanci zřejmě zčásti zruší vysílání reklamy v ČT
21. 6. 2011 – 20:15 | Zpravodajství | Jakub Procházka
Česká televize zřejmě bude moci vysílat reklamu v zásadě jen na programových kanálech ČT2 a ČT4, z výnosů by měla částečně přispívat Státnímu fondu kultury. Nově budou Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie financovat komerční televize z výnosů z reklamy.
Vyplývá to z poslaneckých úprav senátní novely mediálních zákonů, s nimiž sněmovna souhlasila ve druhém čtení.
Upravená novela počítá s tím, že na ČT1, případně ČT24, by se reklama mohla objevit jen v rámci vysílání kulturní či sportovní akce, pokud by to byla nezbytná podmínka k získání práv pro její odvysílání. Obchodní sdělení by se neměla objevovat ani na internetových stránkách veřejnoprávní televize a ČT by nesměla vůbec vysílat teleshopping.
Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má zůstat na dosavadních 0,5 procenta denního vysílacího času. Výnosy z reklamy na ČT2 budou určeny fondu kultury, jehož činnost by měly oživit. Výnosy z reklamy na sportovním programu ČT4 má televize použít na výrobu a vysílání sportovních pořadů.
Senát: Reklama v ČT by měla být zachována kvůli financování fondů
Vysílání reklamy v ČT mělo původně zcela skončit letos 11. listopadu. Tento den zákon určil jako datum završení televizní digitalizace. Právě na ni šla část výnosů z reklamy v České televizi. V týž den má podle dřívějších plánů nastat také liberalizace trhu; vysílací licence tak už budou nárokové, vysílat bude moci začít každý, kdo se domluví s operátorem sítě, o licencích nebude rozhodovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání jako dosud.
Senátní novela předpokládala, že reklama bude v ČT zachována kvůli financování obou fondů. Proti se ale postavily obě největší české komerční televize, Nova a Prima. Ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09) s nimi kvůli tomu rozhodl vyjednat výši jejich příspěvku na financování české filmové tvorby. Komerční televize by podle novely měly odvádět fondu kinematografie dvěma procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. V současnosti do fondu posílá ČT z reklamy 150 milionů korun ročně.
Monopolizace reklamního trhu
Veřejnoprávní televize upozornila na to, že výrazné omezení či úplné zrušení reklamy na ČT povede k monopolizaci reklamního trhu. Před tím už dříve varovali zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.
ČT byla pro zachování reklamy v omezeném rozsahu na všech svých programových okruzích, nikdo z poslanců to ale nenavrhl. Jediné změny k novele předložil pouze Walter Bartoš (ODS), podle něj to byla ale pouze technické úpravy předlohy. Jedinou zásadnější změnou bylo osvobození zastupitelských úřadů v zahraničí od koncesionářských poplatků.