Paroubek udělal z protivníků avatary. Modrým tvářím vyčítá dluhy

- Aktuality autor: red

ČSSD zkouší novou zbraň. Tváře členů někdejší trojkoalice v inzerátech přetřela namodro a vyčítá jim vysoký státní dluh. Sama se ovšem dopouští toho, co Jiří Paroubek nazval hloupostí.

zdroj: Archiv

Sociální demokraté v novinových inzerátech přebarvili obličeje svých politických konkurentů namodro. Mirku Topolánkovi z ODS a Miroslavu Kalouskovi z TOP 09, modrým jako filmoví avataři, vyčítají, že jejich koaliční vláda přivedla Česko k rekordnímu propadu státního rozpočtu.

Reklamy plné čísel a výčitek otiskla v těchto dnech i konkurenční ODS. Odborníci ovšem upozorňují, že zájem sociálních demokratů Jiřího Paroubka o státní rozpočet nemá v předvolebních kampaních ČSSD obdoby.

Souboj negativních inzerátů nastartovali minulý týden občanští demokraté. Podle jejich počtů změny, které v těchto dnech prosazuje ve sněmovně levice, vezmou „každému z peněženky zhruba 2 100 Kč".

Pokleslá reklama v Lidovém domě?

To šéfa sociálních demokratů zvedlo ze židle. "... hlouposti typu přepočítání dluhu na hlavu nikoli oproti HDP jsou na úrovni nejpokleslejší reklamy," rozčiloval se Paroubek na svých internetových stránkách.

Jenže o pár dní později přepočítává státní dluh na hlavy i Lidový dům. V úterním inzerátu ČSSD totiž stojí, že avataři expremiér Topolánek a jeho někdejší ministr financí Kalousek „zvedli v roce 2009 zadlužení každého z nás o více než 21 000 Kč!".

Šéfa PR Lidového domu dotaz ParlamentníchListů.cz na rozpor mezi slovy předsedy strany a textem kampaně ČSSD překvapil. "Na přepočítávání schodku na hlavu není nic špatného", řekl k inzerátu Petr Dimun. Jak je to ale s onou hloupostí takové reklamy, o niž mluvil předseda, Dimun neřekl. Sám Jiří Paroubek celý den nereagoval na telefonáty ani na sms.

Přetahovaná o státní dluh

Odborníky nová strategie sociálních demokratů překvapila. S obavami o státní kasu totiž vystupují v kampaních zpravidla pravicové strany. "Nechápu, proč se i levice pustila do přetahované se statistikami o státním dluhu. Zjednodušeně řečeno: její voliči se spíše soustředí na kvalitu provozovaných služeb, než na jejich cenu," soudí politolog Lukáš Jelínek, který má k ČSSD blízko.

Vysvětlení nabídl ekonom David Marek. „Je to asi poprvé, co ČSSD používá v kampani tuto zbraň. Velmi chytře tak ale vyrazí soupeřům karty z ruky," řekl ParlamentnímListům.cz.

Podle něj totiž může ODS přijít před volbami s tvrzením, že největší odpovědnost za dluh nesou předchozí vlády ČSSD. „Ale až bude chtít tento argument ODS použít, bude téma státního dluhu už na stole. Zvenčí to pak bude vypadat jako vyrovnaný boj," míní ekonom.

Dle politologa Ladislava Mrklase, který má blízko k ODS, všechny volební kampaně ve svých heslech zjednodušují. A Marek mu dává za pravdu: „Taková vyjádření se snaží přiblížit lidem ukazatele vývoje ekonomiky, aby si je volič dokázal představit. Často ale čísla z kampaní nejsou fér. Mnohdy se záměrně ohýbají, a to v podání ODS i ČSSD."

Lidé by podle oslovených odborníků proto měli při pročítání takové politické reklamy věřit autoritám stojícím mimo politiku, například České národní bance. „Důvěřuj, ale prověřuj," vzkázal voličům Marek.

Avatar Kalousek: Hloupá reklama pro určité voliče

Šéf ODS Mirek Topolánek redakci na dotaz, jak se mu modrý inzerát ČSSD líbí, neodpověděl.
Místo něho se mluvčí strany Martin Kupka ozčiloval, že v době vlády koalice ODS, Strany zelených a lidovců vrcholila globální ekonomická krize, která se pod nelichotivou bilanci státního rozpočtu podepsala.

Nejostřejší byl ale vůči Paroubkově inzerátu exministr Kalousek. „Hloupá negativní reklama je určena jen pro určité voliče," vzkázal přes ParlamentníListy.cz Lidovému domu. Dodal také, že jeho TOP 09 podobné inzeráty nechystá.

Není to poprvé, co sociální demokraté přebarvili obličeje svých konkurentů namodro. Před loňskými eurovolbami na plakátech ČSSD vypadali jako avataři Topolánek, lídr kandidátky ODS Jan Zahradil a exprezident USA George Bush.

Tehdy také občanští demokraté rozjeli antikampaň "ČSSD proti vám".

Mrklas předpovídá, že sílící boj o voliče bude spolu s blížícím se květnovým termínem ještě přitvrzovat. „Ani jedna z těch stran de facto nevládne, takže ODS i ČSSD mají k tvrdé kampani uvolněné ruce," řekl ParlamentnímListům.cz.

www.parlamentnilisty.cz