Německo: Za tragickou srážku vlaků může zřejmě strojvůdce
1. 2. 2011 – 12:15 | Zpravodajství | Jakub Procházka
Vyšetřování příčin sobotní tragické srážky osobního a nákladního vlaku u východoněmeckého Magdeburku, která si vyžádala deset mrtvých a třiadvacet zraněných, přitěžuje stále více strojvůdci nákladního vlaku.
Ukázalo se totiž, že čtyřicetiletý muž, který při čelním střetu utrpěl jen lehčí zranění, na dvou semaforech přehlédl znamení "stůj" a nereagoval zřejmě ani na výzvu k nouzovému zastavení, zaslanou prostřednictvím vysílačky. Informoval o tom deník Bild.
Naproti tomu mladý strojvůdce osobního vlaku, který při nehodě zahynul, zachránil na poslední chvíli mnoho dalších lidských životů tím, že duchapřítomně zapnul nouzovou rychlobrzdu a zpomalil tak svůj vlak z rychlosti 98, kterou jel, na 66 kilometrů za hodinu, v níž došlo ke srážce.
Odborníci: Bylo by více obětí
"Pokud by osobní vlak narazil do nákladního, dlouhého přes půl kilometru a taženého dvěma dieselelektrickými lokomotivami, v plné rychlosti, bylo by určitě více obětí než deset," cituje list názor odborníků.
Strojvůdce osobního vlaku brzdu zřejmě zapnul na základě nouzové výzvy předané vysílačkou oběma soupravám. Není zatím zřejmé, že by strojvůdce nákladního vlaku na výzvu vůbec nějak nereagoval.
Státní zastupitelství obvinilo strojvůdce nákladního vlaku vedle "zabití z nedbalosti" a "zranění z nedbalosti" také z "ohrožení železničního provozu". Úřady současně vyjádřily podiv nad tím, že média mají informace o průběžných výsledcích vyšetřování dříve než státní zastupitelství.
Nákladní vlak měl zpoždění
"Udivuje nás poněkud, že byly zveřejněny údaje, které vyšetřující orgány ještě neměly k dispozici," řekla agentuře DPA vrchní státní zástupkyně v Magdeburku Silvia Niemannová. Agentura se ale ohradila, že informace byla uvedena ve zprávě ministerstva dopravy pro vyšetřovací výbor Spolkového sněmu.
Jednou z příčin katastrofy mohla být skutečnost, že nákladní vlak měl dvouhodinové zpoždění oproti jízdnímu řádu. Kdyby jel přesně, měl by celou trasu jen pro sebe a nemusel by nikde zastavovat. O dvě hodiny později se ale už musel vejít do časového úseku mezi jízdami jiných vlaků, což znamenalo mimo jiné zastavit na nádraží a nechat projet zrychlený osobní vlak HEX 8O876, se kterým se nakonec srazil.
Je možné, že strojvůdce nákladní soupravy si neuvědomil změnu podmínek a ze zvyku se nevěnoval sledování návěští. Proto na příslušném nádraží přehlédl signál "stůj", rozrazil výhybku nastavenou na průjezd osobního vlaku a po vjezdu na jednokolejnou trať si nevšiml ani dalšího signálu "stůj".
Strojvůdce se dosud k věci nijak nevyjádřil. "Má status obviněného. Nemusí nic říkat," prohlásila Niemannová.