Most pod Vyšehradem nelze opravit, potvrdila studie. Zachraňte alespoň část, vzkázali památkáři

AKTUALITA - Aktuality autor: šar

Studie pro památkáře, jíž provedl Kloknerův ústav ČVUT, potvrdila, že je nutné zbourat celou ocelovou konstrukci železničního mostu pod Vyšehradem. Stejný závěr už dříve přinesla analýza pro státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Národní památkový ústav (NPÚ) ale oponoval, že oprava by byla ještě možná. 

Most pod Vyšehradem je památkově chráněn.

Most pod Vyšehradem je památkově chráněn.,zdroj: Filip Jaroševský / iDNES.cz / Profimedia

"Zkorodovaná konstrukce je v natolik špatném stavu, že je třeba, aby byla nahrazena novou. Prvků, které by bylo potřeba opravit, je totiž opravdu hodně. Zbourání konstrukce je proto varianta, která odpovídá stavu, ve kterém ten most nyní je," popsal serveru ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko.

SŽDC původně zvažovala opravu mostu. V květnu ale správa oznámila, že kvůli rozsáhlé korozi ocelové konstrukce navrhuje studie projektantské firmy Sudop demolici a stavbu nového mostu.

"Použitá ocel je z dnešního pohledu pro dynamicky namáhané mostní konstrukce zcela nevhodná a v rámci rekonstrukce je nutné vyměnit minimálně 60 procent prvků stávající ocelové konstrukce s efektem prodloužení životnosti nosné konstrukce o pouhých 30 let," řekla tehdy mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Postavení nové konstrukce by umožnilo průjezd vlaků na celé století, uvedlo Aktuálně.cz.

Zachrání pilíře? 

Památkáři ještě v květnu uváděli, že by bylo možné most opravit. "Je bohužel zcela zřejmé, že základní údržba mostu je značně zanedbaná, most má plošně degradované nátěry nosných konstrukcí, lávky a další části, ale to vůbec neznamená, že je neopravitelný," sdělil šéf pražského pracoviště NPÚ Ondřej Šefců.

Nyní uvedl, že by mohly být zachovány alespoň kamenné pilíře mostu. "Kamenné části jsou hodnoceny jako opravitelné, včetně pilířů v řece, které jsou kvalitní a není důvod pro jejich bourání. Jde o to, jakým způsobem co nejcitlivěji nahradit ocelové nosníky," řekl Šefců Aktuálně.cz.

Zachování pilířů je možné i podle Kloknerova ústavu. "Kovové konstrukce bohužel nelze zachránit, ale zbytek určitě ano," sdělil ředitel ústavu Kolísko. SŽDC už dříve uvedla, že by mohla být spodní část mostu po rozsáhlé opravě zachována a kovovou konstrukci by nahradila replika, což podle serveru navrhl i Kloknerův ústav. Závěry nejnovější studie chtějí památkáři spolu s odborníky z Kloknerova ústavu ještě představit Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

SŽDC by chtělo kvůli zbourání ocelové konstrukce sejmout z mostu památkovou ochranu. Podle NPÚ jsou ale i razantnější úpravy možné bez odebrání ochrany. Návrh na odejmutí památkové ochrany mostu nyní posuzuje ministerstvo kultury. Most na Výtoni je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.

Tagy: most Česko Praha domácí demolice památkáři památky a architektura vlaková doprava

Zdroje: aktualne.cz,České Noviny