'Made in China' jako luxusní móda. Čínští návrháři pronikají do světa haute-couture

MAGAZÍN - Magazín autor: roj

Známé značky jako Dior, Gucci nebo Luis Vuitton možná brzy přijdou o část čínských zákaznic. V zemi se začaly objevovat nové místní módní značky, které cílí na vyšší třídu. Nabízejí jí luxus, kvalitu, styl vyhovující čínskému vkusu a navíc se vezou na vlně vlastenectví. Podle odborníků se, byť pomalu, rozjíždí trend, kdy se nálepka "Made in China" stane symbolem luxusu a kvality.

Čínská návrhářka Masha Ma už pravidelně s úspěchem představuje své kolekce na Pařížském týdnu módy

Čínská návrhářka Masha Ma už pravidelně s úspěchem představuje své kolekce na Pařížském týdnu módy,zdroj: Profimedia.cz

Ve skříních čínských žen sice zatím najdete spíše sukně Gucci a kabelky Louis Vuitton než modely značek Uma Wang a Masha Ma, domácím značkám však nahrávají tři skutečnosti.

První je posun ve vkusu bohatých čínských spotřebitelů od velkých honosných drahých značek k elegantnější, více specializované nabídce. Druhou je zlepšení kvality, které pomáhá rodícím se značkám zbavit se stigmatu "made in China" a dává je na stejnou úroveň s globální konkurencí. A konečně třetí je všeobecná vlastenecká nálada, kterou přineslo vzkříšení "čínského snu" za podpory prezidenta Si Ťing-pchinga.

Podle analytiků se v poslední době daří některým čínským značkám dosáhnout úspěchu a respektu díky vlastní píli. Některé luxusní značky a produkty mají ohlas hlavně u rodilých spotřebitelů, díky kterým se objevují i na pultech po celém světě.

Jsou to třeba značky Ye Mingzi, Bao Bao Wan či luxusní kosmetika The Herborist, která sází na to, co je s Čínou nejvíce spojováno - bylinky a tradiční čínská medicína. Jako první čínská značka luxusní kosmetiky otevřela svůj obchod v zahraničí, v pařížské prestižní ulici Avenue de l'Opera. Oblibu si získal i čínský kaviár, který lze najít na jídelních lístcích restaurací se třemi michelinskými hvězdičkami po celém světě.

"Předtím byli lidé v rozpacích z něčeho, co přichází z Číny. To už ale dlouho není ten případ," říká Shaun Rein, autor knihy The End of Copycat China (Konec čínského imitátora) a zakladatel konzultační firmy China Market Research Group. Podle něj je pro čínské značky nyní výborná doba, protože lidé se zajímají o čínský životní styl a touží po něm.

Číňané chtějí zkoušel nové luxusní značky

Příkladem může být nejnovější módní kolekce označovaná haute-couture, kterou vytvořila módní návrhářka Kuo Pchej. V posledním desetiletí její extravagantní modely spíše jiným způsobem interpretovaly evropskou kulturu. Nyní její propracované červené šaty a etnické vzory odkazují na její čínské kořeny.

Pchej, která pravidelně obléká místní celebrity pro akce "na červeném koberci", sama říká, že rok 2008 byl zlomový. "Tehdy jsem si uvědomila, že jsem hrdá, že jsem Číňanka," uvádí.

Průzkum společnosti Bain & Co ukázal, že čínští spotřebitelé jsou stále více ochotni vyměnit kabelku Louis Vuitton za méně okázalé značky. V anketě 45 procent respondentů odpovědělo, že jsou ochotni v příštích třech letech vyzkoušet nově vznikající luxusní značky. To je dobrá zpráva pro mnoho čínských začínajících návrhářů, kteří si zřizují obchod v Šanghaji nebo Pekingu.

Navzdory posledním úspěchům tyto rodící se luxusní značky čelí nadále problémům. Neobjevují se v seznamech deseti nejoblíbenějších značek čínských spotřebitelů, které vytvářejí výzkumné společnosti, a mnoho z nich zůstává neznámých mimo Čínu.

Mimoto jsou stejně drahé jako jejich zahraniční protějšky, ale jejich nošení nepřináší takovou prestiž, jako v případě známých zahraničních značek. Některé značky tak mají před sebou ještě dlouhou cestu.

Tagy: móda Čína zahraničí zajímavosti a kuriozity

Zdroje: ČTK