Lobbista Dalík stráví ve vězení čtyři roky. Soud mu zmírnil trest za pandury
31. 5. 2016 – 16:24 | Zpravodajství | von

Odvolací soud snížil Marku Dalíkovi původně pětiletý trest o jeden rok. Dalík, který byl odsouzen za korupci v kauze nákupu vojenských vozidel Pandur, musí navíc zaplatit čtyřmilionovou pokutu. Pokud by ji neuhradí, trest se mu prodlouží o další dva roky. Dalík svoji vinu popírá.
Policisté vyšetřovali Dalíka, bývalého poradce někdejšího premiéra Mirka Topolánka, na základě svědectví bývalého zaměstnance firmy Steyr Stephana Szücse. Svědek v březnu 2011 uvedl, že lobbista požadoval 18 milionů eur (půl miliardy korun) za pokračování v nákupu pandurů.
Podle spisu si o peníze řekl na neformální schůzce v listopadu 2007 v pražské restauraci U Malířů. Předstíral blízký vztah k představitelům české vlády a to, že může ovlivnit jejich rozhodování, ačkoliv podle žalobce nemohl. Zároveň předstíral, že má vliv na zakázku.
Odvolací soud se z velké části ztotožnil s původními závěry, podle kterých se žádost o peníze za pokračování projektu odehrála. Změnil však právní kvalifikaci z pomoci k přijetí úplatku na pokus o podvod. Jedním z důvodů bylo to, že městský soud sice ve zdůvodnění rozsudku uvedl, že Dalík chtěl peníze získat pro někoho ze členů vlády. Konkrétní jméno ale soud neuvedl.
Úplatek prý pro nikoho z vlády nežádal
Podle předsedy odvolacího trestního senátu Martina Zelenky tím soud překročil svoje mantinely a pustil se spíše do společensko-politického komentáře. Podle pravomocného rozsudku Dalík podváděl tím, že předstíral, že může zakázku ovlivnit. Neprokázalo se naopak, že by šel pro úplatek na žádost někoho z vlády. "Jako jediná varianta nemůže obstát, že ho tam někdo poslal, aby řekl o úplatek," vysvětlil Zelenka jeden z důvodů, proč odvolací soud změnil právní kvalifikaci.
Nákup pandurů v celkové hodnotě 20,8 miliardy korun schválila v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka (tehdy ČSSD). Koncem roku 2007 Topolánkův kabinet od zakázky ustoupil kvůli porušení smluvních podmínek ze strany dodavatele - firmy Steyr. O půl roku později ale rozhodl o nové zakázce, kde Česko koupilo 107 transportérů za 14,4 miliardy korun.