Sociální sítě budou odstraňovat nenávistný obsah do 24 hodin
31. 5. 2016 – 17:43 | Zpravodajství | roj
Společnosti Facebook, Twitter a YouTube zveřejnily kodex, ve kterém se zavázaly, že budou více bojovat proti šíření nenávistných projevů. S Evropskou komisí se dohodly, že se vždy pokusí do 24 hodin od nahlášení prověřit, zda je nějaký obsah závadný a případně ho odstraní.
"Máme k dispozici účinné systémy, díky nimž dokážeme do 24 hodin přezkoumat platná oznámení a odstranit nelegální obsah," uvedla například ředitelka Google pro styk s veřejností a vztahy s vládami Lie Juniusová.
Se společnostmi v úterý o věci jednala eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová. Upozornila, že sociální média jsou jedním z nástrojů, které teroristické skupiny využívají k radikalizaci mladých lidí a rasisté k šíření násilí a nenávisti. Připomněly to podle ní také nedávné teroristické útoky v evropských městech.
"Dohoda představuje významný krok k zajištění toho, aby internet zůstal bezpečným místem pro svobodné a demokratické vyjadřování, kde jsou dodržovány evropské hodnoty a zákony," zdůraznila česká eurokomisařka.
Evropská komise v úterý připomněla, že součástí snahy omezit šíření nenávistných projevů musí být také snaha členských zemí o prosazení domácích právních předpisů na internetu i "off line".
Součástí kodexu je také závazek poskytovat informace o svých zákrocích členským zemím. Firmy také chtějí úžeji spolupracovat s organizacemi, které se na odhalování podobného obsahu specializují.
Evropský soud pro lidská práva zavedl rozlišení mezi obsahem, který uráží, šokuje nebo znepokojuje stát nebo část obyvatelstva, a obsahem, který představuje skutečné a závažné podněcování k násilí a nenávisti. Soud přitom uvedl, že státy mohou druhý z uvedených typů obsahu postihovat nebo blokovat, připomněla komise.
Ředitelka pro globální politiku Facebooku Monica Bickertová v tiskové zprávě připomněla, že Facebook má po celém světě 1,6 miliardy uživatelů a nenávistné projevy na něm nemají místo.
"Vyvíjíme neuvěřitelné úsilí, abychom na jedné straně lidem umožnili vyjádřit se a na druhé straně zajistili prostředí, v němž panuje vzájemný respekt," poznamenala.
Firmy už svým uživatelům v mnoha případech nabízejí možnost závadný obsah nahlašovat, kodex je tedy jen pokračováním jejich stávajícího přístupu.
Také podle Karen Whiteové z Twitteru existuje jasný předěl "mezi svobodou projevu a chováním, které podněcuje k násilí a nenávisti". Právě Twitter už zablokoval přes 125.000 účtů, především v souvislosti s propagací organizace Islámský stát.