Lidský mozek je nejaktivnější v předškolním věku. Musí se ale stimulovat
4. 4. 2015 – 19:31 | Zpravodajství | pal

Pro budoucí úspěch dítěte ve škole je důležité rozvíjet jeho schopnosti už v raném období. V předškolním věku mozek nejvíce reaguje na vnější podněty a stále se vyvíjí, jak upozorňují zakladatelé České asociace pro aktivní rozvoj dětí (CAPARD).
Nedostatečná činnost mozku je jednou z hlavních příčin, proč jsou děti neúspěšné ve škole a dospělí v práci. "Při správné stimulaci se neurony významně propojují a díky tomuto propojení bude mozek aktivní a schopný se učit po celý život," uvádí CAPARD, která veřejnosti představila, jak lze tyto poznatky využít v praxi.
Rodiče podle jednoho ze zakladatelů CAPARDu Martina Chalupského podceňují zásadní význam předškolního rozvoje. "I řada vysokoškolsky vzdělaných rodičů si myslí, že je to zbytečné a že by jejich 'příliš chytré' děti naopak ve škole šikanovali. Mým cílem je toto uvažování změnit a věřím, že se nám to díky aktivitám CAPARDu podaří," vysvětluje majitel české franšízy FasTracKids, která se specializuje na programy pro rozvoj dětí od šesti měsíců do osmi let.
Asociace připravuje konference, workshopy a plánuje i populárně naučné publikace, aby přiměla rodiče víc se věnovat rozvoji dětí. Už 19. května uspořádá v Praze konferenci s názvem "Jak správně rozvíjet dětský potenciál".
Nejlepší období pro rozvoj motoriky, emočních a sociálních dovedností je u dítěte do jeho dvou let. Pro rozvoj jazykových dovedností je ideální doba od narození do deseti let. Kromě toho se v předškolním období nejlépe rozvíjejí matematicko-logické schopnosti a hudební dovednosti.
To ovšem neznamená, že pokud jedinec tento vývoj propásne, už si dané schopnosti v pozdějším věku neosvojí. Jenom ho to bude stát mnohem víc námahy.