Kvůli extrémnímu suchu se zastavily lodě na Labi. Čeká se na déšť

- Aktuality autor: Lucie Hyblerová

Suchý květen už prakticky zastavil i lodní dopravu na dolním Labi. Ústecký vodočet ukazuje jen 156 centimetrů a průtok 108 metrů krychlových za vteřinu. Jestli nezačne brzy pršet, hladina bude rychle klesat dál, řekl dnes Jindřich Zídek z Povodí Labe. Z Ústí do Mělníka ještě několik lodí denně jezdí, to samé od Německa do Děčína. Podle České televize se už zastavil přívoz u Dolního Žlebu těsně u německých hranic.

Zídek pracuje u Povodí Labe 41 let a pamatuje i horší sucha, tohle ale přišlo nezvykle brzy. Ještě před týdnem teklo pod ústeckým Střekovem za sekundu 150 kubíků, teď je to o třetinu míň. "Nejmíň jsem zažil průtok snad 80 kubíků, ale pod to to nekleslo. Teď to ještě není tak zlé, ale hladina i průtok klesají, protože i půda začala vysychat," řekl Zídek. Nejvíc pod normálem je podle něj Vltava. Takový průtok jako teď by měl být maximálně 20 dnů do roka, a to spíš v letních vedrech.

Poslední český jez je právě pod Střekovem. Úsek dál do Děčína je kvůli tomu pro rejdaře nejvíc problémový. Tam už doprava prakticky ustala a jen občas se na hladině ještě objeví loď, kvůli ní ale musejí vodohospodáři dělat vlny odpouštěním ze Střekova. Dobře patrné jsou i na údajích z vodočtu. Taková vlna půjde podle České televize dnes v noci, aby vysvobodila jednu loď, která uvázla v děčínském přístavu.

Jaká bude budoucnost říční dopravy v ČR?

Dříví z Německa do papírny ve Štětí se teď vozí jen do Děčína, odkud pokračuje na kamionech, tři až sedm lodí denně ještě jezdí mezi Ústím a Mělníkem. I tam ale rejdaři musejí jezdit naložené jen zčásti; vydělají si často jen na naftu a na plat posádky.

Další vývoj bude záviset na dvou věcech. Jestli zaprší - to by podle meteorologů mělo, i když jen v menší míře - a také na tom, jak vyřeší Česko budoucnost říční dopravy. Zbývající dopravci tvrdí, že současný stav je neudržitelný, a chtějí stavbu nového jezu pod Děčínem. Ten by vyšel na zhruba pět miliard korun.

Zastánci tvrdí, že by se zaplatil z vyrobené elektřiny, odpůrci zase argumentují zničenou přírodou i tím, že dopravu po Labi Česko ani moc nepotřebuje, protože podél Labe vedou z obou stran kapacitní dvojkolejné železniční tratě. Vše závisí i na Německu, protože bez nových jezů na jeho straně by české investice přinesly jen málo užitku.

Tagy: doprava sucho Labe lode květen

Zdroje: ČTK