Dnes je středa 14. dubna 2021., Svátek má Vincenc
Počasí dnes 7°C Občasný déšť se sněhem

Hazardní magnát a mediální byznysmen. Kdo stojí za servery, které píší na politickou objednávku

Hazardní magnát a mediální byznysmen. Kdo stojí za servery, které píší na politickou objednávku
Ilustrační snímek | zdroj: ThinkStock

Kauza Jihomoravského hejtmana Michala Haška, jenž platil z veřejných peněz PR články v Parlamentních a Krajských listech, obnažila zákulisí fungování mediální skupiny s mottem: "Nikdo nám nediktuje, co máme psát." Skupiny, do  níž kromě serveru Parlamentní listy patří například proruský web Protiproud vedený bývalým mluvčím prezidenta Václava Klause či Praha TV, píše Eliška Hradilková Bártová na webu Hlídací pes. 

Případ falešné mluvčí Jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD) ukázal na další praktiky kraje pod jeho vedením.

Kupříkladu, že si z veřejných peněz nechával platit za PR články na serveru Parlamentní listy a Krajské listy. Za texty na objednávku vyplatil kraj v období let 2013 až 2015 celkem téměř milion korun.

HlídacíPes.org se proto rozhodl zmapovat vlastnickou strukturu a podnikatelské vazby lidí stojích za těmito periodiky, která kromě článků na objednávku často publikují také radikální názory a přetiskují prokremelské komentáře.

Nejoblíbenější Hašek

Z analýzy dostupných informací vychází najevo, že firma Our Media, která zmiňované servery provozuje, vlastní zároveň poloviční podíl například ve společnosti vydávající proruský konspirační web Protiproud.cz.

Vydavatel Parlamentních listů také napůl ovládá firmu Easy Communications s majitelem výzkumné agentury SANEP Janem Fulínem.

Není proto bez zajímavosti, že články o příznivém postavení hejtmana Michala Haška zveřejněné letos v červnu v Parlamentních listech s titulkem "Michal Hašek je stále nejoblíbenějším hejtmanem v zemi" a další text vydaný na témže webu týž den s názvem: "SANEP: Hejtmanům nadále dominuje nejvyšší představitel Jihomoravského kraje Michal Hašek," vycházely právě z průzkumu Fulínova SANEPu.

Vlastní proklamace o nezávislosti serveru Parlamentní listy, který měsíčně navštíví v průměrů více než 600 tisíc reálných uživatelů, tak dostávají vážné trhliny.

Kdo je tady vlastníkem?

Weby, na nichž si Jihomoravský kraj opakovaně v letech 2013, 2014 a 2015 zadával vydávání PR článků, provozuje společnost Our Media.

JMkraj-Our-media Objednávka na PR články u firmy Our Media. Pro zobrazení plného náhledu klikněte na obrázek | zdroj: Twitter Petra Albrechta

Jejími vlastníky byly podle údajů v notářském zápisu z roku 2014 mediální magnát Michal Voráček, který držel majoritní podíl a dále pak Jan Holoubek a Jiří Čermák – autoři myšlenky specifického zpravodajského serveru.

V loňském roce se ale k 50% vlastnictví přihlásil prostřednictvím kyperské společnosti WCV World Capital Ventures Cyprus Limited senátor a vlastník hazardního impéria Synot Ivo Valenta.

Zda firmu Our Media skutečně vlastní ale není možné ověřit – v obchodním rejstříku se ke společnosti nehlásí. Firma navzdory zákonné povinnosti nedodává ani účetní závěrky a výroční zprávy, ze které by mohla být změna patrná.

Nicméně o převodu vlastnického podílu informovaly jak Parlamentní listy tak společnost na svém webu loni v dubnu.

Web v ruštině

Při pohledu do vlastnických vazeb mediální společnosti vychází najevo, že po vstupu kyperské společnosti, došlo k významným změnám ve struktuře firmy.

Do jejího portfolia přibyly loni v létě dvě společnosti – Protiproud s.r.o. a Parlamentné Listy SK, která provozuje sesterský web na Slovensku.

V první jmenované firmě vlastní Our Media poloviční podíl, druhou polovinu drží bývalý blízký spolupracovník prezidenta Václava Klause Petr Hájek, který je v Česku řazen mezi proruskou lobby.

Our Media se tak společně s ním podílejí na vydávání propagandistického webu Protiproud.cz, který publikuje radikální názory s protiamerickými konotacemi a naopak sympatiemi k ruské politice Vladimira Putina. Unikátní je v tom, že články vydává nejen v češtině, ale také v ruštině.

Ve společnosti působí jako jednatel spoluzakladatel webu Jan Tvrdoň, přes jehož firmu JT Media si Jihomoravský kraj také zadával vydávání PR článků v Parlamentních a Krajských listech.

Mediální rozmach

Na jaře letošního roku pak Our Media rozšířila své portfolio ještě o další dvě společnosti – Nakladatelství Olympia, kde drží 10% podíl, přičemž 20% vlastní již zmíněná kyperská společnost WCV World Capital Ventures Cyprus Limited k níž se hlásí senátor Ivo Valenta a 20% ovládá Michal Voráček prostřednictvím firmy E-Centrum.

Ve společnosti Praha TV, bývalá TV Metropol zesnulého uhlobarona Luboše Měkoty, která má dosah v Praze a Středních Čechách, získala Our Media třetinový podíl.

Zatímco do posledních mediálních aktivit se Our Media vložila teprve nedávno, podnikání se šéfem SANEPu Janem Fulínem se datuje už od roku 2014.

Our-Media-3 Vlastnické vazby firmy Our Media. Pro zobrazené plného náhledu rozklikněte obrázek | zdroj: Hlídací Pes

Eliška Hradilková Bártová pro Ústav nezávislé žurnalistiky

Zdroje:

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 25,930 26,010
USD 21,640 21,780
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma