Dnes je čtvrtek 25. dubna 2024., Svátek má Marek
Počasí dnes 0°C Polojasno

Havlíček: Český export na tom navzdory krizi není tak špatně

Havlíček: Český export na tom navzdory krizi není tak špatně
Ilustrační snímek | zdroj: Profimedia

K udržení výkonnosti českého exportu pomohou podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) čtyři pilíře. Patří mezi ně podpora zaměstnanosti, udržení bankovních půjček, podpora investic a jako střednědobý nástroj je nezbytné posilování výdajů do výzkumu, vývoje a inovací. Díky tomu je možné současnou krizi překonat, a dokonce posílit pozici na zahraničních trzích.

Jak Havlíček řekl na tiskové konferenci pořádané ve spolupráci se státní agenturou na podporu exportu CzechTrade, v udržení pracovního trhu se osvědčil program Antivirus. V udržení bankovních půjček, které jsou podle Havlíčka právě pro exportní firmy nezbytné, pomáhají záruční programy realizované ve spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou a Exportní garanční a pojišťovací společností.

Stát podle něj chce také podporovat investice, a to pomocí zrychlených odpisů či poskytováním investičních záruk. Pomoci má také změna zákona o investičních pobídkách. Podnikům, které prokážou, že v důsledku pandemie koronaviru nemohou do tří let splnit všeobecné podmínky schválené investiční pobídky, bude moci ministerstvo průmyslu a obchodu prodloužit lhůtu až o dva roky.

Dobrých exportních výsledků není podle Havlíčka možné dosáhnout bez podpory výzkumu, vývoje a inovací. Za loňský rok se podle něj podařilo dosáhnout rekordní částky - 112 miliard korun ročních výdajů ze státní a privátní sféry. "Jsme na koeficientu 1,94 procenta vůči HDP a jsme v situaci, kdy se blížíme naší metě, která je dvě procenta," uvedl Havlíček.

Podle viceprezidenta Hospodářské komory ČR Radka Jakubského je třeba ještě jednat o tom, zda podpůrná opatření státu fungují. Pro některá odvětví jsou podle něj dostatečná, v některých případech bude třeba je rozšířit. Zásadní podle něj bude zejména další podpora pro živnostníky. Havlíček připustil, že někteří živnostníci nebudou zcela saturováni, všichni podle něj nemohou dostat plnou výši svých nákladů. Každý jeden živnostník, který byl krizí zasažen podle něj ale od jara dostal mezi 80 000 a 130 000 korunami.

Přes koronavirovou krizi si podle Havlíčka český export nestojí špatně. Přestože je očekáván pokles a rekordu z loňska nebude možné dosáhnout, pokud se nestane v následujících týdnech nic mimořádného, konečné výsledky by nemusely být úplně špatné, řekl.

Zahraniční obchod v září skončil v přebytku 34,4 miliardy korun, meziročně byl o 14,4 miliardy vyšší. Zlepšení způsobily vyšší vývozy automobilů a dílů, pomohly nízké ceny ropy na světových trzích. Kvůli druhé vlně pandemie koronaviru analytici očekávají opětovný pokles, měl by být ale nižší než na jaře.

Po loňském přebytku 143 miliard korun je pro zahraniční obchod letos podle hlavního ekonoma Komerční banky Jana Vejmělka předpoklad 76 miliard korun. Vývozy by mohly klesnout o 7,9 procenta, dovozy o 8,3 procenta.

CzechTrade chce zřídit exportní inkubátory

CzechTrade hodlá s podporou ministerstva průmyslu a obchodu v nadcházejících letech ve vybraných oblastech zřídit tzv. exportní inkubátory. Ty by měly tuzemským firmám pomoci s tím, aby se přizpůsobily novému podnikatelskému prostředí. Agentura chce pokračovat v digitalizaci a nabízet služby i za ztížených podmínek v souvislosti s protipandemickými opatřeními, řekl na tiskové konferenci generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Exportní inkubátory budou podle Doležala podpůrným nástrojem pro české firmy ve složitých teritoriích, především zaoceánských. Z přípravné fáze se podle něj nyní přechází do realizace, a to i v případě podpory exportních aliancí. Ty by měly nabídnout kompletní řešení pro zahraniční trhy. Příkladem může být podle Doležala koncept Smart City, který zahrnuje velké množství dodavatelů a zapojeno je mnoho oborů. V příštím roce chce dále CzechTrade obnovit činnost Design Centra. "To by mělo posunout český design zase o krůček dál směrem ke konkurenceschopnosti našich výrobků v zahraničí," uvedl Doležal.

Většinu služeb CzechTrade podle Doležala provozuje v současné době už on-line. "Krize nás hodně naučila v oblasti digitalizace," řekl. Za poslední půl rok agentura uspořádala 31 virtuálních seminářů. V tomto týdnu organizuje podruhé projekt E-Meet Export 2020. Zájemci budou s řediteli zahraničních kanceláří agentury řešit témata typu jak najít v zahraničí vhodného partnera, jakou zvolit formu vstupu na zahraniční trh nebo jaké jsou konkrétní příležitosti ve zvoleném oboru podnikání. Je naplánováno 544 konzultací, přihlásilo se 135 společností.

CzechTrade s ohledem na pandemii nabízí do března příštího roku bezplatně své služby. Exportní poradenství zdarma v 58 zemích světa mohou české společnosti využívat od 20. března. Agentura takto podle Doležala vyřídila 2100 zakázek pro téměř 1000 klientů.

Podle tzv. indexu exportu, který připravují Raiffeisenbank a Asociace exportérů, budou celoroční ztráty českého vývozu letos činit minimálně 299 miliard korun. Loni export dosáhl rekordních 4,57 bilionu korun. 

Zdroje: