Dnes je středa 7. května 2025., Svátek má Stanislav
Počasí dnes 6°C Skoro zataženo

Byznys se slevami. Soukromým dopravcům státní stamiliony nesmrdí

8. 4. 2016 – 19:11 | Komentáře | Vojtěch Ondráček

Byznys se slevami. Soukromým dopravcům státní stamiliony nesmrdí
RegioJet dostal loni od státu na kompenzacích přes 43 milionů korun | zdroj: Profimedia

Když se první soukromé firmy dostaly na koleje, které do té doby ovládaly České dráhy, jejich šéfové se kasali, jak se obejdou bez státní pomoci. V praxi si ale nechávají každoročně vyplácet desítky milionů jako kompenzaci za slevy, které poskytují zákazníkům. 

"Podobně jako u našich autobusů, které jsou evropskou raritou (v poměru kvalita/cena), je i nedotovaný žlutý rychlovlak raritou na kolejích. Není běžné, že by soukromý dopravce bez dotací provozoval vlaky," sebevědomě prohlašuje na stránkách své společnosti RegioJet Radim Jančura.

Jenže čeští soukromí dopravci dotace od státu pobírají.

Když slevy vydělávají

Ministerstvo dopravy proplácí dopravcům kompenzace za povinné slevy z jízdného, které musejí poskytnout dětem do šesti let, studentům a zdravotně postiženým. Jen za loňský rok poslalo na účet vlakových a autobusových dopravců přes 222 milionů korun.

Z celkového balíku získala jednoznačně největší krajíc Jančurova "žlutá kavalerie", když Student Agency a RegioJet dosáhly na částku téměř 95 milionů korun.

Zatímco v rámci autobusové dopravy se o kompenzace hlásí přes 100 dopravců, na železnici si peníze mezi sebou rozdělili jen tři hlavní dopravci. Kromě již zmiňovaného RegioJetu (43,5 milionu Kč) ještě další soukromá společnost Leo Express (21,3 mil. Kč) a státní České dráhy (22,5 mil. Kč).

graf státních kompenzací v dopravě Kompenzace státu na povinné dopravní slevy | zdroj: Ministerstvo dopravy/Tiscali.cz

Právě České drahy, které si dlouhé roky držely monopol na železniční dopravu, si oproti předchozímu roku výrazně pohoršily, o 24 procent. "Mírně se mění struktura našich zákazníků, a to jak vlivem trhu, tak v důsledku demografického vývoje," uvedl k poklesu mluvčí ČD Radek Joklík.

Naráží tak na skutečnost, že pro mladé lidi jsou atraktivnější nové soukromé společnosti, které tak dosáhnou na proplácení studentských slev, což ostatně potvrzuje i mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

"Ukazuje se, že soukromým dopravcům se daří nejlépe získávat nové cestující, kteří pak železnici využívají dlouhodobě. Studenti vždy patřili mezi naše klíčové zákazníky," prohlásil.

Hlídat peníze stojí peníze

Nastává tak paradoxní situace, kdy soukromé společnosti mohou počítat s příjmy ze státní kasy. Zároveň nemají povinnost informovat o tom, že poskytované slevy nejsou jejich dobrovolným benefitem pro zákazníky, ale zákonem nařízenou povinností. Navíc náležitě státem proplacenou. Marketing se etikou řídit nemusí, hlavně když přiláká zákazníky.

Větší problém představuje otázka, zda dopravce dostatečně kontroluje oprávněnost zákazníka využít slevu. Soukromého dopravce to v podstatě nemusí zajímat. Slevový rozdíl dostane proplacený, takže finančně netratí. Ztráta jde na účet státu, což může být soukromé firmě úplně jedno. A když podvod nezjistí sám dopravce, nezjistí ho už nikdo.

Řešením by mohly být namátkové kontroly, jenže... "Nejsem přesvědčen, že by takové byly někdy z naší strany prováděny, přitom nás to stojí dost peněz," tvrdil před dvěma roky tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař. Stát tak svírají finanční kleště ze dvou stran. Aby zajistil, že někdo systém nezneužívá, musí platit kontrolory.

Když utrácí stát, soukromníky to netrápí

Soukromí dopravci se dušují, že jejich rezervační systémy dokonale evidují všechny cestující.

"Naše čísla vycházejí přesně z rezervačního systému, který eviduje počet cestujících a výši zákonné kompenzace, a jeho výstupy zároveň slouží pro vykazování výsledků společnosti, která je auditovanou společností, jsme si jisti a garantujeme přesnost našeho vykazování kompenzací," tvrdí majitel Leo Expressu Leoš Novotný.

I druhý soukromý dopravce využívá elektronický systém na rozdíl od státního dopravce, který se dlouho těšil z výjimky a nemusel sbírat přesné údaje.

České dráhy až do října 2013 nepožadovaly peníze za jednotlivé jízdenky, ale na základě více zkreslujících dat z přepravních průzkumů. Není divu, že od onoho roku 2013 poklesly kompenzace na účet ČD z 42 milionů korun o polovinu.

Liknavě nastavená pravidla ale v minulosti pomohla k přivýdělku i soukromníkům. Původně se kompenzace vypočítávaly z vysoké ceny jízdného, dnes už je to z tržní ceny jízdenky. Dopravci zneužívali systém, protože běžně jezdili za nižší ceny, než ze kterých se počítala kompenzace. Například Leo Express dostával kompenzace za základní jízdné ve výši 520 korun, ačkoli prodával jízdenky za 137 Kč.

I když ministerstvo chtělo celý systém slev definitivně zrušit a zbavit se tak vyplácení téměř čtvrt miliardy korun, dosud se jediné zrušení týkalo důchodců, kteří byli z tohoto systému povinných slev vyřazeni před čtyřmi roky. 

Pokud se ministerstvo nakonec k tomuto kroku někdy odhodlá, bude zajímavé sledovat, jestli soukromí dopravci dodrží své sliby ohledně zachování slev i po ukončení státních náhrad. Pak

by český zákazník skutečně na jízdném mohl ušetřit, protože by svou původní slevu nedoplácel státu na daních, jak je tomu dosud.

Předchozí článek

Přijde NHL o další hvězdu? Dacjuk prý po této sezoně zamíří do Ruska

Následující článek

Země mě zadusí, právě jsem vypil 18 sklenic whisky a další šílená poslední slova