Barták: Manažery Steyru z reportáže jsem nikdy neviděl
22. 2. 2010 – 16:40 | Zpravodajství | red
Ministr obrany Martin Barták v pondělí ráno obsáhle informoval premiéra a vládu o okolnostech nákupu obrněných transportérů Pandur od firmy Steyr pro českou armádu. Své spojování s korupční kauzou zásadně odmítá.
Zakázku za 14,4 miliardy korun provází v posledních dnech podezření z korupce. Barták prohlásil, že nezná bývalé manažery firmy Steyr, kteří v souvislosti s kauzou hovořili o provizích pro politiky, a nikdy s nimi nejednal. Za kauzou vidí snahu jej poškodit či si přivydělat.
"Já jsem ráno obšírně informoval pana premiéra o veškerých skutečnostech. Za další obsáhlou prezentací vládu a detailně jsem jim vysvětlil jednotlivé kroky," řekl Martin Barták. Vláda i premiér jeho vysvětlení prý přijali "jako informaci, jako fakt".
O jméně současného ministra obrany, který jako první náměstek ministryně Vlasty Parkanové loni v březnu podepsal nyní platnou smlouvu na dodávky, se zmínili exmanažeři Steyr jako o jednom z mužů, na které je potřeba se ve věci obracet, společně s někdejším premiérem Stanislavem Grossem a bývalým ministrem obrany Karlem Kühnlem. I oni podobná obvinění odmítli.
Barták zdůraznil, že se nijak neangažoval v tom, aby byl jako první náměstek Parkanové vyjednáváním pověřen. Jednal prý vždy jen s oficiálními zástupci vlastníka Steyru, společnosti General Dynamics, a s hlavním manažerem projektu.
S někdejšími manažery Steyru Wolfgangem Habitzlem a Herwigem Jedlaucnikem se prý Barták nikdy neviděl. Upozornil, že první z nich skončil v rakouské firmě v roce 2003 a druhý v létě 2007. Barták byl vyjednáváním o pandurech pověřen až na konci téhož roku.
O případ se zajímá premiér Jan Fischer. V pátek po návratu ze zahraničí dostal k dispozici záznam schůzek reportéra Mladé fronty Dnes s Habitzlem a Jedlaucnikem, který aféru rozpoutal. Poté premiér pozval na jednání vlády kvůli pandurům policejního prezidenta Oldřicha Martinů a nejvyšší státní zástupkyni Renatu Veseckou. Podle Bartáka je požádá, aby byla "tato záležitost" co nejdříve vyřešena. Okolnostmi nákupu transportérů se už začala opět zabývat protikorupční policie i rakouské úřady.
Předseda ČSSD Jiří Paroubek, jehož jméno média s kauzou také spojovala, požádal v pátek předsedu vlády o vyšetření případu ještě do květnových parlamentních voleb. Ministr obrany Paroubkovy vlády Kühnl podepsal v roce 2006 původní smlouvu na dodávky 199 pandurů za 23,6 miliardy korun v době, kdy už byla vláda v demisi.
Barták připomněl, že následující vláda premiéra Mirka Topolánka tento kontrakt zrušila poté, co Steyr nedokázal dodržet smluvní podmínky. Hrozba arbitráže o desítky miliard korun i fakt, že by nový tendr trval několik let, pak vedla k rozhodnutí vyjednat smlouvu novou. Podle Bartáka tímto postupem vláda ušetřila přes devět miliard korun a dokázala zajistit vozidla vybavená tak, aby chránila životy českých vojáků.
Jednotková cena jednoho transportéru se přitom podle Bartáka nezměnila, zachována zůstala i původní výše offsetových programů. Obrana dnes zopakovala své tvrzení, že nepoměr mezi snížením počtu kupovaných transportérů ze 199 s opcí na dalších 35 na 107 a ceny ze 20,8 na 14,4 miliardy korun je dán především vyškrtnutím vozidel v levnějších modifikacích.
Ve druhé polovině roku 2010 se předpokládá nasazení čtyř pandurů v Afghánistánu, uvedl dnes náčelník generálního štábu Vlastimil Picek. Novými transportéry by pak měli být vybaveni i vojáci v misi KFOR v Kosovu.