Americký hotelový průmysl se opět staví na nohy
12. 6. 2011 – 14:43 | Zpravodajství | Danica Klein
Hotelový průmysl ve Spojených státech loni po prudkém propadu poptávky v roce 2009 způsobené ekonomickou krizí a recesí oživil. Celkové příjmy hotelů vzrostly o 0,4 procenta na 127,7 miliardy USD (2,2 bilionu Kč) a zisk před zdaněním až o 12,5 procenta na dvě miliardy USD, když o rok dříve naopak klesl o 38 procent.
K výrazně vyššímu růstu zisku než příjmů přispěly nižší náklady. Provozovatelé hotelů v době krize prudce omezili veškeré své výdaje a snažili se je držet pod kontrolou i loni.
O jedno procento
Příjmy naopak rostou pomalu, protože provozovatelé se zatím obávali výrazněji zvyšovat ceny. Poptávka po ubytování v hotelích však vykazuje známky pokračujícího růstu, což podle STR povede letos ke zvyšování cen a růstu zisku i tržeb.
"Rok 2010 byl rokem, kdy hotelový průmysl konečně začal vykazovat signály oživení," uvedla prezidentka STR Amanda Hiteová. "Výhradním pohonem tohoto oživení byl růst poptávky, zatímco ceny se téměř neměnily. V roce 2011 očekáváme zrychlení oživení odvětví, tažené zvyšováním cen," dodala.
Loni se zvýšila obsazenost i příjem na pokoj. Obsazenost činila 57,6 procenta a meziročně se zvýšila o 5,6 procentního bodu, což byl nejvyšší meziroční růst za dobu, kdy STR tento údaj sleduje. Ukazatel příjem na pokoj klesal 19 měsíců až do března 2010, kdy zvrátil trend a za celý loňský rok pak stoupl o 5,5 procenta na 56,47 dolaru.
Poptávka se loni zvýšila o jedno procento, celkem bylo prodáno něco přes jednu miliardu přenocování. Nabídka počtu pokojů pak stoupla o 1,9 procenta. Jediným důležitým ukazatelem, který loni vykázal pokles, byla průměrná denní cena, která se snížila o 0,1 procenta.
Zprávy o příjmech a výdajích
Analýza HOST je nejrozsáhlejší a konečnou databází příjmů a výdajů hotelového průmyslu ve Spojených státech. Zahrnuje provozní zprávy od více než 6200 hotelů.
Její součástí nejsou jen souhrnné zprávy o příjmech a výdajích, ale také informace z jednotlivých oddělení hotelů, jako o pokojích, potravinách, marketingu, energetických nákladech, údržbě či administrativě.