Dnes je čtvrtek 21. listopadu 2024., Svátek má Albert
Počasí dnes 2°C Občasné sněžení

Škoda Transportation změnila formu akcií. Nechala je zaknihovat kvůli zakázkám

Škoda Transportation změnila formu akcií. Nechala je zaknihovat kvůli zakázkám
Lokomotiva Škodovky. Ilustrační snímek | zdroj: Škoda Transportation

V době, kdy se hovoří o prodeji strojírenského gigantu Škoda Transportation do čínských rukou, přistoupilo vedení firmy k zaevidování akcií na kyperskou společnost CEIL, píše Eliška Hradilková Bártová na webu Hlídací pes

Až do letošního podzimu byla největší česká strojírenská skupina Škoda Transportation vlastněna prostřednictvím listinných akcií na jméno. V září ale přistoupila k zaevidování akcií v Centrálním depozitáři cenných papírů.

Na plzeňskou strojírnu jsou tak nyní zapsány dvě akcie: jedna v hodnotě 15,9 milionů korun, a druhá v hodnotě 3,1 miliardy korun.

Důvodem ke změně formy vlastnictví byla směrnice Evropské unie aplikovaná do nového českého zákona o zadávání veřejných zakázek, který nabyl účinnosti letos v říjnu.

Pokud by strojírenský gigant vyrábějící prostředky pro hromadnou dopravu akcie nezaevidoval, byl by vyloučen z účasti ve všech veřejných zakázkách.

Pro skupinu Škoda Transportation jsou přitom veřejné zakázky důležitým zdrojem zisku. Plzeňský podnik dodává například vozy metra pražskému Dopravnímu podniku, vlaky Českým drahám, či tramvaje do řady českých měst.

Reálný rámec

Pokud by plzeňská Škodovka k tomuto kroku nepřistoupila, uzavřela by si tak cestu k získávání veřejných peněz. To by zároveň snížilo i její hodnotu k případnému prodeji. Podle nedávného prohlášení čínské společnosti CRRC pro hongkongskou burzu má čínský výrobce vlaků o plzeňskou skupinu zájem.

Podle odhadů by za Škodu mohla čínská firma zaplatit zhruba 50 miliard korun.

ST-CRRC Spolupráce skupiny Škoda Transportation s čínskou CRRC. Pro úplné zobrazení rozklikněte obrázek | zdroj: Škoda Transportation

"Co se týká mediálních spekulací o prodeji, k tomu mohu říct, že představenstvo firmy o prodeji nejedná," uvedla mluvčí skupiny Lubomíra Černá s tím, že obchody se komentují až poté, co mají "reálný rámec".

"S firmou CRRC teď aktuálně hovoříme o dalších společných projektech," dodala Černá. "Například v současnosti jsme podali nabídku na elektrické jednotky pro izraelské státní dráhy, a v případě úspěchu počítáme právě se spoluprací s firmou CRRC."

Identifikace vlastníků

Nově zapsané akcie plzeňské strojírny jsou evidovány v depozitáři na kyperskou společnost CEIL (CENTRAL EUROPE INDUSTRIES) LTD.

Z dřívějšího pátrání HlídacíPes.org po vlastnících společnosti vyplynulo, že tuto kyperskou firmu vlastní dále osm jiných firem – taktéž kyperských.

Ty pak prostřednictvím dalších společností vlastní celkem 9 fyzických osob. Jedním z nich je nově zvolený hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD).

Zákon, který plzeňskou Škodovku přiměl k zaevidování akcií, má přispět k větší transparentnosti při zadávání zakázek. Firmy se zaknihovanými akciemi si musí prostřednictvím centrálního depozitu zřídit také majetkový účet, přičemž musí doložit, kdo je koncovým vlastníkem.

Pokud by se společnost nebo akcionáři dopustili protiprávního jednání, systém zaknihování akcií podstatně usnadní jejich identifikaci. Deset let nazpět tak bude možné dohledat, kdo danou společnost vlastnil.

  ST-vlastnicka-struktura-barva VIZUALIZACE: Vlastnická struktura Škoda Transportation. Pro větší rozklišení rozklikněte obrázek | zdroj: Hlídací Pes

Eliška Hradilková Bártová pro Ústav nezávislé žurnalistiky

Zdroje: