Nehod na přejezdech letos přibylo, jsou také tragičtější
26. 11. 2010 – 14:53 | Zpravodajství | Jakub Procházka
v letošním roce zemřely na železničních přejezdech už čtyři desítky lidí, tedy o dva víc než za celý rok 2009. Ministerstvo dopravy, Drážní inspekce a Správa železniční dopravní cesty proto společně apelují na řidiče, aby byli na přejezdech opatrnější.
"Letošek již ve všech směrech předčil statistiky celého roku 2009," uvedli mluvčí výše uvedených institucí ve společném tiskovém prohlášení. Čísla jsou k 25. listopadu letošního roku.
I počet nehod na přejezdech už totiž překročil čísla za celý rok 2009. Ze statistik Drážní inspekce vyplývá, že zatímco v roce 2009 se jich stalo celkem 227, letos jich bylo už 236. Výrazně stoupl i počet zraněných, kterých bylo v loňském roce 85, letos už 105. Hmotná škoda při těchto neštěstích přesáhla 55 milionů, dodala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Nejvíc tragických nehod paradoxně na světlech
Nejvyšší počet smrtelných nehod se přitom podle mluvčího SŽDC Pavla Hally stává na přejezdech vybavených zabezpečovacím zařízením a výstražnými světly. V souvislosti se vzrůstajícím počtem nehod je třeba upozornit na to, že drážní doprava má ze zákona přednost před dopravou na pozemní komunikaci, dodal Halla.
On i další mluvčí uvedli, že řidiči si mohou pravidla dopravy na přejezdech osvěžit například na adrese www.dicr.cz, kde lze stáhnout instruktážní film Drážní inspekce s názvem "Řidič, postrach přejezdů". Připomněli také, že od roku 2009 v tuzemsku funguje ojedinělý systém evidence železničních přejezdů. V případě potřeby jsou tak vytvořeny podmínky k zastavení železničního provozu v daném úseku trati.
Na všech přejezdech být závory nemohou
Když například řidič uvízne se svým vozem na přejezdu, měl by zavolat na tísňovou linku 112, případně 150. Operátor by měl volajícímu poradit, jak identifikovat číslo daného přejezdu, zástupce integrovaného záchranného systému pak má zavolat výpravčího nebo dispečera a sdělit mu, kde je potřeba provoz zastavit.
V České republice je necelých 8300 železničních přejezdů. "Ideální by bylo, kdyby byly všechny zabezpečeny závorami," uvedl mluvčí Martin Novák z ministerstva dopravy. Podle něj by to ale znamenalo jednorázově stamilionové investice, a komplexní řešení je tak "finančně opravdu nereálné".