Máte věrnostní kartu? Skončíte jak ratlík na vodítku, varuje expert
![Máte věrnostní kartu? Skončíte jak ratlík na vodítku, varuje expert](https://im.tiscali.cz/press/2012/10/08/38796-tiscali_cz-base_16x9.jpg.1152?1588771715.0)
Elektronické dálniční viněty, mobily, kamerové systémy, opencard, tyto nástroje dokáží zdokumentovat váš pohyb, ale co jiné citlivé informace? Úřad na ochranu osobních údajů spustil diskusi o věrnostních kartách, v níž připomíná co všechno dokážou tyto karty o vás odhalit.
Bezpečnost a trh se stávají nosnými pilíři pro archivaci osobních údajů. Co vše se dá zneužít. K čemu slouží firmám věrnostní karty? Necháte si koupit soukromí za dvouprocentní slevu z příštího nákupu?
A data se přelévají...
"Chtěli jsme občany vtáhnout do diskuse, zda považují za adekvátní, když za mnohdy nepatrné slevy dávají obchodním řetězcům přístup k jejím nákupním zvyklostem. Takto se vytváří spotřebitelský profil," řekla ParlamentnímListům.cz tisková mluvčí ÚOOU Hana Štěpánková. "Jde jen o to, aby si občané uvědomili k čemu všemu dávají svá data k dispozici při podepisování obchodních podmínek a aby věděli, komu a jak se data dále předávají," dodala Štěpánková.
Trochu levné, ne?
Věrnostní karta jako součást věrnostního programu má za úkol zvýšit image společnosti a atraktivitu nabízených služeb pomocí různých bonusů, odměn nebo slev. Klasický systém věrnostních karet spustil v září i řetězec Tesco. Jejich majitelé získají různé slevy a bonusy, výměnou za to firma zjistí údaje o jejich nákupním chování. V Británii si za tento sledovací systém vysloužil řetězec přezdívku Velký bratr.