Jak deníky informovaly před volbami? Žádné explicitní stranění, ale…
ANALÝZA. Čtyři týdny před podzimními krajskými a senátními volbami a týden po nich monitoroval tým mediálního analytika Tomáše Trampoty to, jak české deníky a vybrané weby o volbách a jejích aktérech psaly. O výsledcích informuje server HlídacíPes.
"Potvrdilo se, že volby byly v médiích prezentovány skrze příběh tří hlavních aktérů: Bohuslava Sobotky, Andreje Babiše a Miloše Zemana a jako souboj dvou hlavních stran: ČSSD a ANO," říká hlavní autor výzkumu pro Nadaci Open Society Fund Tomáš Trampota.
V hledáčku bylo období od 9. září do 15. října a z tištěných médií deníky Blesk, MF Dnes, Deníky Bohemia/ Moravia, Právo, Hospodářské noviny a Lidové noviny. Z online deníků pak Aktualne.cz, iDnes.cz,lidovky.cz a novinky.cz.
"Sledovali jsme stránky věnované domácímu zpravodajství a publicistice, kdy výběrovým filtrem je zmínka o politickém aktérovi či politické instituci, ale i jejich zobrazení," vysvětluje Trampota.
Jeho tým napočítal celkem 740 "aktérů voleb" a celkem 13 468 výpovědí a zmínek o nich.
Počet výpovědí v jednotlivých médiích
Překvapivě může znít informace, že nejvíce zmínek o Andreji Babišovi měly Hospodářské noviny.
"Vysvětlení ale spočívá v tom, že jde o ekonomicky zaměřený deník a při referování o ekonomických záležitostech či ministerstvu financí se jménu Babiš lze těžko vyhnout," vysvětluje Trampota.
Nijak nepřekvapí ani závěr, že média byla otevřenější agendě vládních stran, v menší míře dalších parlamentních stran.
Aktéři zmínek v médiích
"Neodhalili jsme žádné explicitní stranění. Je tu ale i otázka předvolební inzerce a politické reklamy. Například dva týdny před volbami v Mladé frontě dnes intenzivně inzerovalo hnutí ANO, často na třetí tiskové straně. Podobné to bylo v deníku Právo, kde byla nejvíce přítomna ČSSD, ale deník byl inzertně otevřenější i dalším stranám včetně TOP 09," upozorňuje Tomáš Trampota.
"Roli nehraje jen to, o čem média píší, ale i to, o čem nepíší, jakýsi mediální firewall," doplňuje Daniel Prokop, vedoucí společenského a politického výzkumu agentury Median.
Pozitivní versus negativní
Za příklady "mírného stranění" označuje analýza například předvolební "probabišovskou" reportáž z volebních mítinků stran v MF Dnes či povolební komentář šéfredaktoras listu Jaroslava Plesla.
V jiných médiích "kumulaci antibabišovských" témat a "větší otevřenost agendě Karla Schwarzenberga" v době týden před volbami na Aktuálně.cz nebo "intenzivnější přístup" Bohuslava Sobotky do deníku Právo a server Novinky.cz.
Robert Břešťan pro Ústav nezávislé žurnalistiky
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,200 | 25,320 |
USD | 24,020 | 24,200 |