Hudeček vs. billboardy. Válka se vyostřuje
22. 9. 2014 – 19:35 | Zpravodajství | Alina Holušová

Provozovatelé venkovních reklam vyhlásili pražskému primátorovi Tomáši Hudečkovi válku. Vadí jim stavební předpisy zakazující reklamu, jejíž velikost přesahuje šest metrů čtverečních, které šéf Prahy prosadil. Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) proti primátorovi bojuje jak jinak než prostřednictvím reklamy, tedy přesněji řečeno kampaně s názvem "Praha podle Hudečka".
Všimli jste si billboardů s velkým nápisem "Pražane, i ty přicházíš o peníze" s Napoleonem nebo vysvaleným kohoutem? Jde o starší kampaň SPVR, která kritizuje smlouvu mezi magistrátem a reklamní společností JCDecaux uzavřenou v 90. letech.
Už jen tato kampaň vypadá jako možný zásah do nadcházejících voleb. Nemluvě o tom, že svaz nechal přelepit předvolební plakáty Hudečkovy strany TOP 09, která to následně pohnala k soudu.
SPVR se ovšem rozhodl šéfovi Prahy zatopit ještě víc a spustil kampaň Praha podle Hudečka. Na příslušném webu cupuje nové stavební předpisy a primátora vykresluje takřka jako zloducha, který Pražany přivede do horoucích pekel – hrozí kolaps parkování, je přetížené MHD, Praha přijde o stovky milionů, a pak také budou v Praze tmavé a nízké byty a přibude nebezpečných křižovatek.
Ne, že by česká metropole netrpěla nedostatkem parkovacích míst, neměla potíže s občasnými přeplněnými tramvajemi nebo metrem, nebo by nebylo potřeba kontrolovat či zpochybňovat rozhodnutí magistrátu, kampaň svazu ale vypadá jako předpojatá a účelová kritika, jejímž primárním cílem není boj za lepší Prahu.
Provozovatelům outdoorových reklam jde přirozeně pouze o sebe a zisky, o něž je nové směrnice připravují. Kromě toho, že se kvůli nim už nebudou stavět nové velkoplošné billboardy, strženy budou i ty staré, až jim vyprší stavební povolení.
"Kampaní SPVR poukazuje na fakt, že stavební předpisy zdaleka nejsou jen o plošném zákazu billboardů. Podle našeho názoru primátor účelově využívá svého předvolebního populistického boje proti billboardům pro obecnou obhajobu nových předpisů. Problematika billboardů tvoří jen zlomek změn," komentoval novou kampaň Richard Fuxa, předseda představenstva BigBoardu, který prakticky inicioval založení SPVR v letošním roce.
Hudeček se na celou kauzu dívá samozřejmě poněkud jinak. Podle něj stojí kampaň na lžích a zcela nedemokraticky zasahuje do voleb.
"Jedná se o další naprosto lživou kampaň. Nové předpisy zavádí například výškovou regulaci staveb podle okolní zástavby a neumožňují stavby věžáků, jak se billboardová lobby snaží namluvit občanům. Nařizují více zeleně a stromořadí v ulicích a pomáhají dostat Prahu na úroveň západních metropolí," uvedl šéf Prahy.
Válka provozovatelů billboardů s Hudečkem zuří už několik týdnů a celá věc už skončila u soudu. SPVR totiž před časem přelepila předvolební plakáty TOP 09 s portrétem Hudečka bílým papírem s argumentem, že topácké reklamní kostky přesahují povolený limit šesti metrů čtverečních a straně chybí doklady od rozhodnutí statika, přes odbor dopravy až po stavební povolení. Jenže Hudeček pochybení odmítá a jeho strana se proto obrátila k soudu.
BigBoard přitom neválčí jen s šéfem magistrátu, ale i s JCDecaux kvůli zmiňované smlouvě, která podle BigBoardu protěžuje konkurenční firmu. Spor zašel tak daleko, že se kvůli němu rozpadne Asociace venkovní reklamy. BigBoard se z ní pokoušel JCDecaux vytlačit, když se mu to nepovedlo, tak se zasadil alespoň o rozpuštění asociace.