Dnes je sobota 27. dubna 2024., Svátek má Jaroslav
Počasí dnes 5°C Polojasno

Zasáhla automobilová krize opravdu všechny?

Zasáhla automobilová krize opravdu všechny?
zdroj: tisková zpráva

Celosvětová ekonomická krize způsobila výrazné ochlazení poptávky a nasycení trhu s automobily.

Výroba osobních aut v České republice klesla v 1. čtvrtletí meziročně dokonce o 23%. První tři čtvrtletí roku 2009 znamenaly také očekávané poklesy cen nových i bazarových vozů na historická minima. To je špatná zpráva pro výrobce a prodejce, ale dobrá pro spotřebitele. Důvodem pro toto výrazné zlevnění a speciální akční nabídky je vysoká konkurence na trhu nových ale i ojetých automobilů.

Impulzem pro oživení trhu bylo zavedení šrotovného u našich sousedů, které velmi pomohlo tuzemským automobilkám. Zejména druhá generace Fabie se díky tomuto dotačnímu programu stala v prvním pololetí letošního roku čtvrtým nejprodávanějším modelem na německém trhu. Nicméně právě v Německu byly začátkem září prostředky na šrotovné vyčerpány, a na podzim se čeká opět pokles prodejů

Zajímavá situace panuje i na trhu ojetých vozů. Prakticky všichni velcí hráči vykazují vysoké ztráty, v průměru až o jednu třetinu. Světlou výjimkou je pouze autobazar Auto Esa, jež vykázal meziroční nárůst prodeje za prvních 8 měsíců roku o 18%. „Vysvětlujeme si to především širokou nabídkou vozů soustředěných na jednom místě, vypracovaným finančním servisem a orientací služeb na zákazníka,“ objasňuje příčiny růstu obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda. Dalším silným nástrojem v boji proti krizi je soukromá aktivita tohoto autobazaru, který jako první v České republice nabídl specifickou formu šrotovného. „Pokud klient koupí automobil v hodnotě alespoň 80 tisíc korun, nabízíme v případě prodeje svého starého automobilu na protiúčet slevu na novější vůz v hodnotě 10 000 Kč až 50 000 Kč,“ vysvětluje principy šrotovného Auto Esa manažerka finančních služeb Marcela Pikalová.