V Japonsku se firmy běžně "dožívají" i 200 let

Na západních trzích je zcela běžné, že mnohé firmy existují jenom několik let, než je „požere“ dravější konkurence a je velmi málo firem, které mají tradici. V Japonsku je tomu trochu jinak. Na zdejším trhu existují tisíce firem, které přežívají i stovky let.
Za vytrvalostí japonských podniků, od 378 let starého výrobce saké po čtyři století starou stavební firmu, která začínala tesařinou v chrámech, je částečně historie neprodyšné uzavřenosti země. Omezený kontakt s vnějším světem vypěstoval osobitou kulturu, která si cení věrnosti a trvalosti. Od poloviny 19. století, kdy tlak Ameriky donutil Japonsko otevřít se západnímu světu, pak tento rys pomohl japonským podnikům přežít konfrontaci s inovacemi a tlakem ze zahraničí.
Luxus je v některých japonských firmách zakázán
Odborník na japonskou ekonomiku a vedoucí katedry ekonomie na Kolumbijské univerzitě David E. Weinstein upozornil, že v dnešní době jsou podnikatelské neúspěchy v Japonsku běžné, jako kdekoliv jinde na světě. Láska k tradici však může být záchranným kruhem pro firmy, které mají historicky prestižní postavení.
Výrobce saké Gekkeikan byl založen v roce 1637. V prvních 250 letech své existence to byla maličká firma. Na počátku 20. století však vyrostla v jednoho z největších výrobců destilátů v Japonsku díky technologii, která jí umožňuje udržet saké čerstvé i bez chemických konzervantů.
Společnost se sídlem v Kjótó balancuje mezi starým a novým, což je typický rys starých japonských firem. I když Gekkeikan vyvíjí neustále nové produkty, jako je saké bez cukru nebo nealkoholické saké, jeho základní činností je výroba saké starodávným způsobem - mícháním v obrovských kádích s láskyplnou péčí.
Zaměstnanci firmy mají také stále nařízený stoický život, mají se vyhýbat sportovním vozům a dalšímu okázalému životnímu stylu a místo toho zametat ulice v sousedství jako dobrovolníci, což je stará komunitní praktika. "Skromnost a šetrnost jsou důležité pro přežití firmy," říká mluvčí firmy Hiroki Išida.
Firmy starší než 200 let nejsou výjimkou
Studie Bank of Korea uskutečněná v roce 2008 našla 5586 firem starých více než 200 let. Z toho 3146, tedy 56 procent, jich je v Japonsku. Druhé bylo Německo s 837 společnostmi (15 procent), třetí Nizozemsko s 222 a za ním Francie se 196.
Všem těmto společnostem se podařilo přežít roky, protože vytvořily novou poptávku a zároveň se držely firemní kultury, která prosazovala řemeslné zpracování s důrazem na detail, uvádí studie. A místo, aby se podle západního stylu honily za krátkodobými výsledky, zaměřily se na dlouhodobou důvěru zákazníků a partnerů. Rostly také v rámci svých možností a jen zřídkakdy si půjčovaly peníze na expanzi.
Termín šinize, jako vyjádření japonské tradice
Firem, jejichž počátek v Japonsku spadá do doby samurajů, je tolik, že pro ně vznikl i speciální termín - šinise. Je to vlastně spojení slov 'starý' a 'obchod'. Tento termín má ale i vedlejší význam, který ukazuje, že podnik patří mezi top firmy, jako že je dodavatelem pro císaře, což je pro mnoho japonských spotřebitelů lákadlem i v dnešní době. Japonci jsou také přesvědčeni, že když budou mít něco od šinise, ochrání je to od společenského posměchu, uvádí profesor tokijské Univerzity Čúó Tošihiko Miura.
"Japonci milují luxusní boty a kabelky, stejně jako to je na Západě, ale v Japonsku se tato láska vztahuje i na jídlo - touha jíst slavné věci. A výsledkem je to, že v Japonsku existuje mnoho firem považovaných za šinise," dodává Miura. Díky silné loajalitě se v Japonsku těmto firmám daří, aniž by expandovaly do zahraničí.
Mezi významné šinise v Japonsku patří také ubytovací zařízení, která nabízejí cestujícím jedinečné zážitky, téměř rodinné. Nisiyama Onsen Keiunkan je zapsán v Guinnessově knize rekordů jako nejstarší hotel na světě. V Japonsku působí již od roku 705.