U zrodu mnohamilionového byznysu s kostýmy stála alkoholová maškarní párty
Jako většina geniálních nápadů vznikla myšlenka na výrobu celotělových kostýmů po několika pivech. Gregor Lawson a bratři Fraser a Ali Smeatonovi ze skotského Edinburgu se nevzdali své dětské lásky k maškarním kostýmům ani v dospělosti, kdy si je navíc díky alkoholu ještě více užívali. Jejich zapálení se podařilo během pár let proměnit v úspěšnou firmu Morphsuits.
Na jednu takovou kostýmovou párty v Dublinu dorazil jejich kamarád oblečený v latexovém obleku od hlavy až k patě, který koupil někde na eBayi. Sice se v něm skoro nic neviděl, špatně se v něm pohyboval a kápi si musel na pití sundávat, ale stal se hvězdou večera.
"Na ulici se s ním chtěly vyfotit stovky lidí a spoustu lidí mu kupovalo drinky," vzpomíná Fraser. Skotská trojice si řekla, že by bylo stálo za to zkusit neforemný a nepraktický oblek vypilovat a udělat z něj pořádný kostým.
Strávili měsíce vymýšlením, jak obleček vylepšit a hlavně jak zařídit, aby byl průhledný jen zevnitř a nikdo zároveň neprůhledný z vnějšího pohledu a člověk skrz něj mohl i pít.
Našli firmu v Číně, která jejich požadavky splnila a domů jim dorazilo prvních 200 zkušebních celotělových obleků, zatím jen v šesti základních barvách.
Nastěhovali je do Fraserova pokoje, za 700 dolarů si nechali vytvořit kvalitní webové stránky a vznikl Morphsuits (morph = přeměna a suits = obleky). Jméno prý zvolili kvůli tomu, že se člověk pomocí oblečku může proměnit ve své vtipnější a odvázanější já, protože ho v něm nikdo nepozná.
Prvních 200 obleků zmizelo do dvou týdnů, dalších dva a půl tisíce se vyprodalo podobnou rychlostí.
Ani tak ale trio nevěřilo, že se prodá víc než 20 tisíc obleků. K dnešnímu dni je má doma dva a půl milionu lidí!
Jen během prvního roku vydělali 1,8 milionu dolarů (43,5 milionu korun).
Rok se kostýmům věnovali jen po nocích
Postupně zjistili, že prodej morphsuits nejde dělat po nocích na kolenou doma v pokoji. "Gregor diktoval adresy objednávek, já je psal na balíky a ty ráno ve sportovní tašce tahal do práce. Během polední pauzy jsem je pak nosil na poštu," říká Fraser s tím, že si museli brzo pořídit sklad.
Firmě se dařilo rychleji, než očekávali a v roce 2010, tedy rok od jejího vzniku, se rozhodli opustit svá zaměstnání, rozdělit si ve firmě funkce a věnovat se podnikání naplno. Měli tak víc času na vymýšlení nových designů a jejich propagaci na různých veletrzích.
Přibyly běžnější kostýmy i speciální vychytávky
Už z podstaty toho, jak kostým vypadá, je totiž zájem hlavně o superhrdiny, jako jsou třeba Spiderman, Superman, Power Rangers, a nyní prý nejvíc letí Stormtrooper. Morphsuits totiž postupně začala nabízet i další kostýmy, nejen tradiční latexové.
V roce 2013 se pak spojili s vědcem z NASA Mark Roberem a jeho kostýmní firmou Digital Dudz. Společně tak nabízejí převleky vybavené různými technologickými vychytávkami, jako třeba trička s hýbajícíma se očima nebo s bušícím srdcem.
Zároveň se kvůli širší škále nabídky přejmenovali na MorpCostumes.
Zatímco v lednu 2009 začínali ve třech, dnes má firma desetkrát víc zaměstnanců, téměř 1,4 milionu fanoušků na Facebooku a pobočky ve 25 zemích na světě, včetně České republiky.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 5.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,260 | 25,400 |
USD | 23,120 | 23,300 |