Transakce roku: PPF dokončila nákup plzeňské Škodovky. Profitovat z něj budou i odsouzení z kauzy MUS

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Převzetí strojírenského gigantu Škoda Transportation skupinou PPF miliardáře Petra Kellnera schválila počátkem dubna Evropská komise. Součástí obchodu je také dalších pět firem, mezi nimi Škoda Investment, ze které byl vyveden miliardový majetek.

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: Facebook Škoda Transportation

Vzhledem k tomu, že šlo o fúzi společností s obrovskými obraty, nestačilo pouze rozhodnutí českého antimonopolního úřadu, obchod musely schválit i orgány Evropské komise.

Teprve rozhodnutí mezinárodního úřadu DG Competition odhalilo, že předmětem transakce není pouze Škoda Transportation, ale i další provázané firmy.

HlídacíPes.org již dříve zjistil, že PPF usiluje také o získání společnosti Škoda Investment. Kromě této firmy získává Kellnerův holding ještě další dvě české společnosti VÚKV a Bammer Trade a také dvě zahraniční – kyperskou Satacoto a finskou Jokiaura Kakkonen, která se soustředí na pronájem výrobních zařízení.

Výši celé transakce skupina nezveřejnila, odhaduje se ale na desítky miliard korun. Otázkou zůstává, kdo bude z toho klíčového obchodu vlastně profitovat.

Pro úplné zobrazení rozklikněte

Vytvořeno v aplikaci ClueMaker společnosti Profinit.,zdroj:zahraniční obchodní rejstříky

Tahle firma je manželky

Z informací HlídacíPes.org vyplývá, že společnosti VÚKV a Satacato měly společného vlastníka – kyperskou společnost CEIL, která stála též za Škodou Transportation.

Zatímco VÚKV se zaměřuje na vývoj a testování kolejových vozidel, kyperská společnost působí prostřednictvím svých dcer v oblasti výroby elektromotorů a generátorů.

Kyperský CEIL, který obě společnosti vlastnil, ovládalo skrze spleť patnácti dalších firem devět majitelů, menšinové podíly drželi tehdejší manažeři společnosti.

Hlavní podíl ale vlastnil Tomáš Krsek a dva bývalí manažeři odsouzení švýcarským soudem za podvodné ovládnutí Mostecké uhelné – Marek Čmejla a Jiří Diviš.

V době, kdy o koupi strojírny usilovala čínská skupina CRRC, Čmejla s Divišem odešli z oficiálních funkcí a své podíly převedli. Čmejla na manželku a Diviš na švýcarskou firmu sídlící na jeho tamní adrese.

Podle zákulisních informací totiž tehdy čínským kupcům vadilo, že by měli obchod uzavřít s muži odsouzenými za podvod.

Kdopak je tady majitel? 

Podobný postup zvolil Čmejla s Divišem také v případě Škody Investment, kde – také v době vyjednávání o prodeji – ukončili své působení a podíly formálně převedli opět na manželku, respektive Divišovu švýcarskou firmu.

Jenže zatímco u Škody Transportation, společnosti VÚKV, Satacato i Bammer Trade lze dohledat konkrétní koncové vlastníky, v případě Škody Investment není jasné, komu Kellnerova skupina za její koupi zaplatí.

Podle dřívějšího zjištění HlídacíPes.org tuto společnost vlastnila s 36,7 % kyperská společnost Čmejly a Diviše Eurmax Limited.

Jenže dohledat koncové majitele s většinovým podílem nebylo možné; Chorus Independent Solutions Cyprus Limited je totiž ovládána investičním fondem se sídlem na Kajmanských ostrovech, kde nejsou vlastníci zjistitelní.

Stejně tak se nelze dopátrat skutečných majitelů dalších dvou společností stojících původně za Škodou Investment – Rugosa Limited a Ergoapex Limited. Obě vlastnily po 17,7 % podílu a obě byly vlastněny společnostmi z ostrova Guernsey, kde rovněž nelze dohledat majitele.

Skupina PPF nechtěla transakci nad rámec tiskového prohlášení komentovat. Stejně tak již dříve odmítl zástupce společnosti advokát Josef Brož odkrýt majitele Škody Investment. Ti z transakce budou nyní profitovat.

Vyvedený majetek 

Samotná Škoda Investment vznikla na základech společnosti Škoda Holding, podniku, jehož ovládnutí prošetřovala česká i švýcarská policie.

Podle českých vyšetřovatelů přišel stát při její privatizaci o více než miliardu korun, desítky milionů pak šly na úplatky. Případ ale musel být částečně kvůli promlčení odložen.

Nicméně před prodejem firmy se odehrála ještě jedna zajímavá událost. Na počátku roku 2017 se podnik rozdělil a jeho významná část se zhruba dvoumiliardovým majetkem přešla do zadlužené společnosti Adelardis.

Z ní se tak rázem stala bohatá firma a ze Škody Investment naopak de facto majetkově vyprázdněná skořápka. Ta ale stále disponuje klíčovým artiklem – ochrannými právy na ikonickou značku okřídleného šípu.

Adelardis, do kterého byl vyveden klíčový škodovácký majetek, nyní vlastní stejná skupina kyperských firem, která původně stála za Škodou Investment.

Drobný, pětiprocentní podíl zůstal také původnímu vlastníkovi Adelardis architektu Hynku Gloserovi. Právě jeho společnost Cias Holding byla také vlastníkem firmy Bammer Trade zabývající se opravou vozidel hromadné dopravy, kterou nyní také koupila PPF.

Plzeňský holding architekta Glosera byl se Škodovkou spojen prakticky už od doby její podezřelé privatizace. Podílel se na klíčových stavbách areálu Škoda Plzeň a na regeneraci tamní průmyslové zóny, která byla významně dotována státem.

Gloserovy společnosti se také angažovaly v "zakázce století" za 12 miliard korun na stavbu depa Škodovky. Tu ve své zprávě zpochybnila BIS, a tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek označil zakázku za "zlodějinu".

Plzeňský finanční úřad pak jedné z Gloserových firem udělil v souvislosti ze zakázkou pokutu 64 milionů korun. Architekt Gloser byl hlavním projektantem, jeho koncern pak hlavním dodavatelem stavby.

Nyní je nejen minoritním vlastníkem majetku Škody Investment, ale lze dovozovat, že bude také jedním z těch, kdo profitují z obchodu letošního roku – koupě plzeňských strojíren a navázaných firem skupinou PPF.

Eliška Hradilková Bártová pro Ústav nezávislé žurnalistiky  

Tagy: Česko domácí tabákové společnosti Škoda Transportation justice a soudy

Zdroje: Hlídací Pes