Strojvedoucí havarovaného vlaku podle inspekce nedodržel postupy
4. 2. 2011 – 13:06 | Zpravodajství | red
Strojvedoucí osobního vlaku, který se ve středu ve Vodňanech srazil s manipulačním vlakem, nedodržel technologické postupy.
Při nehodě zahynula jedna cestující a dalších 12 bylo zraněno. Strojvedoucí měl ve stanici počkat na příjezd manipulačního vlaku a kontaktovat dispečera kvůli povolení k další jízdě. Ani jedna z těchto povinností nebyla podle všeho splněna, sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Na trati Volary - Číčenice je zavedeno zjednodušené řízení drážní dopravy. To spočívá v pevně stanovených bodech, z nichž se musí strojvedoucí hlásit a žádat o svolení dispečera pro pokračování v jízdě.
Inspektoři si riziko uvědomovali
Drážní inspekce se bude podle Drápala při vyšetřování příčin a okolností nehody věnovat jak lidské chybě, tak i neaplikování bezpečnostního doporučení. Už při nehodě na této trati v roce 2007, při níž bylo zraněno 13 lidí, si inspektoři podle Drápala uvědomovali možné riziko při zjednodušeném řízení drážní dopravy. Závěrečnou zprávu z vyšetřování tehdy doplnili o bezpečnostní doporučení, aby byla na tratích se zjednodušeným řízením zavedena technická zařízení, která by eliminovala možnost lidského selhání.
Po tragické nehodě na této trati v roce 2004, kdy při srážce dvou osobních vlaků zemřeli dva lidé a 33 bylo zraněno, dala inspekce provozovateli drážní dopravy doporučení, aby zpřísnil své vnitřní předpisy týkající se tratí se zjednodušeným řízením. Příčinou obou nehod na této trati bylo selhání lidského faktoru.
Podobný problém se podle Drápala netýká pouze trati Volary - Číčenice, ale dalších více než tisíce kilometrů železničních tratí v zemi, kde je stejný režim řízení dopravy zaveden. Od roku 2004 se na českých železnicích stalo 226 srážek vlaků, při kterých zemřelo šest lidí. Polovina z nich zahynula na trati Volary - Číčenice. Ze statistik Drážní inspekce vyplývá, že příčinou většiny srážek vlaků je selhání lidského faktoru, stejně jako u středeční srážky u Vodňan.