Dnes je středa 20. ledna 2021., Svátek má Ilona
Počasí dnes 4°C Oblačno

Problémem tradičních stran je nevěrohodnost kandidátů, říká starosta Mělníka

Problémem tradičních stran je nevěrohodnost kandidátů, říká starosta Mělníka
Mělnický starosta Ctirad Mikeš | zdroj: František Vlček / MAFRA / Profimedia

Bez nových tváří nemůže ČSSD počítat s výrazným volebním úspěchem, říká mělnický starosta Ctirad Mikeš. A upozorňuje především na jedno jméno, které má dle jeho mínění přímý vliv na preference strany. Kritizuje vedení strany i nově schválené stanovy. Sám se rozhodl již před komunálními volbami ČSSD opustit a následně ji se svou kandidátkou Mé město poslal do opozice. Jako starosta slibuje zvýšit osobní odpovědnost politiků a úředníků za svá rozhodnutí. A nejen to. Jaké jsou jeho další plány?

Před volbami jste opustil řady ČSSD a následně jste vyhrál volby s vlastním sdružením Mé město, které získalo téměř 33 procent hlasů. Překvapil Vás takový výsledek? Čemu jej přičítáte?

Přiznávám, že takové suverénní vítězství jsem neočekával. Na druhou stranu věřil jsem, že záměr jít do voleb s odborníky, za kterými stojí úspěch v jejich civilních zaměstnáních, bude úspěšný. Důvodem bylo, že občana už tolik nezajímají značky politických stran, ale chtějí mít v zastupitelstvu odborníky, kteří mají společenský kredit. Lidé, kteří tím co dokázali, jsou zárukou kvalitního řízení města. Komunální volby potvrdily tento trend a až na výjimku skončily na Mělníku všechny politické subjekty v opozici. V zastupitelstvu je jenom 6 straníků ze 4 politických stran. Všichni ostatní jsou nestraníci.

Ze strany jste odešel pro názorové neshody s vedením strany. ČSSD si nedávno zvolila „nové vedení“. Jak je hodnotíte? Má podle Vás šanci strana v tomto složení přilákat nové voliče?

Na upřesnění, po 17 letech v ČSSD mi bylo členství ukončeno proto, že jsem nakonec i přes nesouhlas místní organizace sestavil  kandidátku "Mé město". Dodnes mě to mrzí, protože zde byla reálná šance, že by ČSSD fakticky s volební stranou Mé město mohla sestavit vládnoucí koalici. ČSSD si totiž neuvědomila, že úspěch ve volbách je závislý na místních osobnostech, a ne pouze na kandidujících stranících. Předsedovi strany se podařilo přesvědčit delegáty sjezdu, že k plnění svého předsevzetí uspět v následujících krajských a senátních volbách potřebuje vedení, které za ním bude plně stát. Jsem přesvědčen, že problém spočívá spíše v chování politických stran jako celku než čistě v jednolitosti politického vedení ČSSD.

Musíme si uvědomit, že při posledních parlamentních volbách byl v čele strany Bohumil Sobotka, ale hlavním managerem volební kampaně pan Milan Chovanec. Tehdy ČSSD dosáhla nejhoršího volebního výsledku za posledních 20 let. Bez nových tváří, za kterými stojí volební úspěchy na komunální úrovni, nemůže ČSSD počítat s výrazným volebním úspěchem. Problém ČSSD, ale i jiných politických subjektů, je kredit jejich navržených kandidátů. Málokdo je považuje za věrohodné osobnosti. Jedná se o personální nouzi, jde čistě o recyklaci stále stejných lidí. Systém vnitrostranické demokracie, kdy celá členská základna se bude podílet na výběru kandidátů, nic nevyřeší. Není totiž z čeho vybírat. Myslím si, že tzv. nepolitické subjekty opět osloví váhající voliče a že k volbám přijde ještě méně voličů než dosud.

Jak jste svěřil pro naše stránky, poslední kapkou, proč jste stranu opustil, bylo pro vás nepřijatelné odvolání hejtmana Středočeského kraje v době zahájení předvolební kampaně. Mělo to podle Vás vliv také na to, že Josef Řihák loni ve volbách neuspěl a neobhájil senátorský mandát?

Stále jsem přesvědčen, že načasování odvolání hejtmana mělo vliv na výsledky senátních voleb. Když se vžiji do pocitů voliče, tak se ptám, proč mám volit osobu, která není s to uhájit svou pozici v čele Středočeské organizace ČSSD. Myslím si, že z hlediska taktického to byla fatální chyba.

Jak byste nyní hodnotil hejtmana Miloše Peteru a komunikaci s ním?

S Milošem se známe víc jak 15 let a z mé strany ke změně postoje k jeho osobě nedošlo. Jedna věc je stranická, druhá osobní a profesionální. Myslím si, že se hejtman snaží řešit problémy podle možností, které kraj má. Vždycky z vnějšího pohledu lze mít připomínky k práci jakéhokoliv orgánu veřejné správy. Na zásadní hodnocení je ještě brzy a je potřeba dát novému vedení čas, aby bylo možno posoudit chod hejtmanství a porovnat ho s předchozím vedením.

Na koalici jste se v Mělníku dohodli s TOP 09 a Mělničany. Jak byste hodnotil první měsíce spolupráce? V některých městech došlo již k rozpadu koalic. Nehrozí podobná situace v Mělníku?

Myslím si, že stávající koalice ukazuje v zastupitelstvu svoji pevnou soudržnost a nejsou zde náznaky pnutí, které by oslabovalo toto seskupení tří subjektů.

Jestliže se zaměříme na koaliční prohlášení. Slibujete mimo jiné zvýšit osobní odpovědnost politiků a úředníků za svá rozhodnutí. Jak konkrétně se to projeví v praxi?

Po volbách jsme přistoupili k dělbě kompetencí v radě města. Každému radnímu byla svěřena jedna oblast, za kterou politicky, ale i věcně zodpovídá. Ukázalo se, že je to správná cesta, protože se otevřela celá řada problémů, které město neřešilo. Nyní je má šanci řešit. Do rozhodování byly okamžitě zapojeny desítky občanů, kteří prostřednictvím poradních orgánů rady města či starosty vytvářejí intelektuální a věcný rámec řešení úkolů. Gestoři za ně plně zodpovídají. Jinými slovy, radní jsou v přeneseném slova smyslu ministry rady města.

Hlavní město Praha a Středočeský kraj usilují o vznik společného dopravního systému, který zatraktivní používání veřejné dopravy ve společném metropolitním regionu, což je i jedna z Vašich programových priorit. K zahájení mělo sice dojít již loni v létě, spuštění termínu bylo ale odsunuto na 7. duben letošního roku. Máte potvrzeno, že bude toto datum dodrženo? A kolik by tak cestující mohli v průměru ušetřit?

Skutečně po více jak dvou letech bude město Mělník zapojeno do integrace a termín bude dodržen. Celkem se tato změna dotkne cca 3 000 občanů odjíždějících směrem na Prahu. V průměru ušetří cca 1 000 Kč měsíčně a v případě využití všech slevových možností lze z Mělníka do Prahy jezdit za 22 Kč, což je méně než 50 % stávající ceny.

V oblasti školství plánujete otevřít další mateřskou školu a případně podporovat i jiné formy péče o děti. Můžete být konkrétnější? Co si pod tím představit?

Město neplánuje otevření další mateřské školky. Ukázalo se, že v současné době je stávající kapacita dostačující. Chceme se však vydat jinou cestou, a to je vytvoření podmínek pro alternativní předškolní zařízení, například lesní školky.

A jak byste hodnotil kapacity škol ve městě?

Jsme schopni bez problémů zajistit dostačující kapacitu předpokládaného nárůstu žáků. Problémem, které město musí řešit, jsou kapacity školních družin. Je to oblast, do které město musí velmi rychle investovat potřebné zdroje.

Mělnická nemocnice se potýká s nedostatkem finančních prostředků a pomoci se jí snaží finančně i radnice. Nedomníváte se ale, že bylo v tomto směru chybou zrušení poplatků ve zdravotnictví? Nebo kde vidíte příčinu problémů, byť na ně radnice nemá vliv, jelikož není v majetku města?

Mělnická nemocnice se potýká hlavně s nedostatkem středně technického personálu, tedy kvalifikovaných sester. Tento stav byl způsoben jejich nižšími platy. Celý problém však spočívá ve smluvních podmínkách se zdravotními pojišťovnami. Myslím si, že zrušení poplatků nemělo zásadní vliv na stávající situaci.

vice-parlamentni-listy zdroj: Parlamentnilisty.cz

Zdroje:

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,100 26,180
USD 21,570 21,690
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma