Praha kontroluje aplikace Uber. Ministerstvo neví, jestli neodporuje zákonu
9. 9. 2014 – 14:15 | Zpravodajství | Ondřej Neufus
Po Německu by aplikace Uber mohla skončit i v ČR. Praha spustila kontrolu této alternativní taxislužby. Ministerstvo si totiž není jisté, jestli je objednávka uzavřená přes mobilní telefon plnohodnotná náhrada písemné smlouvy. Uber funguje v Praze od poloviny srpna.
Pražský magistrát zahájil kontrolu alternativní taxislužby Uber. Důvodem šetření, které provádí magistrát ve spolupráci s živnostenským odborem v Praze 1, je nutnost prověřit, zda má společnost vše v pořádku z pohledu živnostenského zákona, řekla mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá. Americká společnost zabývající se zprostředkováním osobní automobilové přepravy působí v Praze od poloviny srpna.
Podle ministerstva dopravy může být případný problém obsažený ve způsobu objednávky přepravy. Vozidla Uberu totiž jezdí bez taxametru a podle zákona v takovém případě musí být předem uzavřená smlouva buď písemně, nebo elektronicky. I elektronická verze ale musí obsahovat řadu náležitostí, jako jsou elektronické podpisy, doplnil úřad.
Podle Patricka Studenera, který má rozjezd společnosti v evropských zemích na starosti, všechny tyto podmínky aplikace Uber splňuje. Zákazník zná dopředu cenu přepravy, pevné ceny jsou stanoveny na internetových stránkách. Registrovány jsou v systému obě strany, jak zákazník, tak i řidič. Po něm navíc společnost požaduje, aby doložil, že má oprávnění k provozování taxislužby, řekl.
Zdali objednávka uzavřená přes mobilní aplikaci může být plnohodnotnou náhradou písemné smlouvy, není podle ministerstva zatím úplně jasné. Dosud ale nejsou k dispozici veškeré technické detaily způsobu uzavírání smluv o přepravě mezi dopravcem a zákazníkem přes aplikaci UberBlack, připustilo ministerstvo s tím, že nyní je řada na Uberu, aby dokázal, že zákonnou podmínku splňuje.
Zdánlivě byrokratická povinnost obsažená v loňské novele zákona o taxislužbě má podle odborníků omezit dřívější praxi, kdy se část provozovatelů schovávala pod označení příležitostná doprava, přestože fakticky podnikali jako klasická taxislužba. To pro ně bylo výhodné zejména v tom, že nemuseli účtovat podle taxametru a platila pro ně i jiná, mnohem mírnější pravidla.
Za porušování podmínek pro provozování taxislužby hrozí dopravcům pokuta až půl milionu korun a případné odejmutí koncese. Samotným řidičům pak pokuta až 50 tisíc korun a zákaz činnosti na dva roky, upozornilo v nedávné tiskové zprávě ministerstvo dopravy. I kdyby se ukázalo, že aplikace UberBlack podmínky zákona nesplňuje, samotnému Uberu podle ministerstva dopravy žádný postih nehrozí. Společnost totiž nepodniká přímo v taxislužbě, ale je pouze zprostředkovatel. Postiženi by ale mohli být samotní řidiči, pokud by kontroly místních dopravních úřadů odhalily, že jezdili bez řádně uzavřené smlouvy.
Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (379 miliard Kč). Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu.
Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. V červnu proti ní protestovali taxikáři v řadě evropských měst - tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění. Začátkem září tento zákaz rozšířil soud ve Frankfurtu nad Mohanem na celé Německo. V srpnu působení Uberu zakázal v Paříži tamní soud a nařídil firmě změnit systém účtování plateb.