Dnes je sobota 20. dubna 2024., Svátek má Marcela
Počasí dnes -2°C Občasný déšť

ODS ve velkém inzeruje v Právu. Odborníci se podivují nad formou

ODS ve velkém inzeruje v Právu. Odborníci se podivují nad formou
zdroj: tisková zpráva

Předvolební kampaň v Česku začíná nabírat rychlejší obrátky. Strany tento týden znatelně přidaly peníze na novinovou inzerci. Po čtvrteční kampani ODS srovnávající představitele ČSSD a KSČM s politiky z února 1948 je v sobotu politické reklamy v tisku ještě víc.

Vede deník Právo. Téměř tři a půl novinové strany zabírá reklama dvou nejsilnějších tuzemských stran. "Trefilo mne to do očí. Hned jsem si říkal, že obě strany musí mít strašně moc peněz. Tisková strana v celostátních novinách může stát kolem sta tisíc korun," řekl serveru ParlamentniListy.cz mediální analytik Karel Hvížďala.

"Když jsem žil léta v zahraničí a sledoval tamní tisk, nepamatuji se, že by někdy byly jedny noviny takto přeplněné politickou inzercí. Je to unikum," dodal Hvížďala.

Čtěte také: Nemají program, tak straší bolševiky, říká Paroubek o ODS

Celou tiskovou stranu navíc v Právu obsadila ODS. "Právo sice bývá označováno za deník spíše s levicově orientovanými čtenáři, ale pořád si drží jedno z nejlepších politických zpravodajství a my se snažíme oslovit celé spektrum veřejnosti," vysvětlil serveru ParlamentniListy.cz mluvčí ODS Martin Kupka, proč konzervativně se profilující strana inzeruje v deníku, který bývá - co se inzerce týče - doménou spíše levicových stran.

Triviální a zastaralé, soudí odborníci

ODS svou inzerci v Právu stylizovala jako běžnou novinovou stranu. Texty jsou od redakčního obsahu odlišeny jiným logotypem a záhlavím stránky, v němž je uvedeno, že jde o inzerci. Články mají titulky jako "Podivné praktiky za vlád ČSSD? Běžná věc!" nebo "Rathova supernemocnice? Nebezpečný experiment". Odborníci však mají o této formě inzerce pochyby.

"Připadá mi to jako dosti zastaralá forma reklamy. Pochybuji, že to na voliče může mít nějaký velký vliv," řekl na dotaz Parlamentních listů politolog Josef Mlejnek mladší.

Noviny si podle něho dlouhodobě vytvářejí politické vazby. A u Práva je obecně známo, že má blíže k ČSSD než například Mladá frotna Dnes nebo Lidové noviny. "Čtenář Práva bude spíše volit ČSSD. A rozhodovat se určitě bude spíše podle redakčních textů než podle těch, které jsou zřetelně inzertní," doplnil Mlejnek.

Forma se nezamlouvá ani Hvížďalovi. "Je to dosti triviálně provedené," říká Hvížala a zmiňuje křiklavé titulky s otazníky a vykřičníky či výběr fotografie, na níž je zachycen předseda ČSSD Jiří Paroubek s vykulenýma očima.

Inzerci ODS v Právu si Hvížďala vysvětluje tím, že strana chce "vyvážit reklamu konkurence".

Musíme to dělat podobně jako noviny, říká mluvčí ODS

Mluvčí ODS Martin Kupka naopak soudí, že inzerce formálně zapadá do obsahu dnešních novin. "Víme, že musíme veřejnost oslovit způsobem podobným, jako to dělají noviny. Styl - i co se týče oněch vykřičníků a otazníků - není nijak rozdílný proti tomu, jakými prostředky dnes oslovují čtenáře Mladá fronta Dnes nebo Lidové noviny."

ODS bude podle mluvčího v podobné formě kampaně pokračovat. "Chceme upozornit, jaká rizika má volba ČSSD. Upozornit, že se současnou politikou ČSSD hrozí v nadcházejících letech státní bankrot. A na tuto hrozbu budeme voliče rozhodně upozorňovat i dál," dodal Kupka.

www.parlamentnilisty.cz